Lotto återupplivar nostalgiska drömmar från 80-talet
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025

Lotto gör en comeback med en kampanj som fokuserar på det Sverige där drömmen om att bli miljonär var för många en ny möjlighet. Initiativet, som ligger bakom av Nord DDB, utforskar hur det gamla Sveriges ideal utmanades av nya levnadssätt.
Kampanjens budskap, ”Vi har gjort vanligt folk ovanligt rika sen 1980”, tar oss genom olika tidsperioder och lyfter fram vinnare från 1980-talet fram till idag.
Lotto introducerades 1980, en tid när tanken att vem som helst kunde bli rik över en natt var revolutionerande. ”Sverige var då ett land som fortfarande präglades starkt av både folkhemsideal och jantelagen. Plötsligt öppnades dörren för nya möjligheter, att leva och att vara. Och Lotto var faktiskt en liten del av det. Det vill vi lyfta fram på ett lite humoristiskt sätt,” säger hon.
Charlotte Burlin, brand manager för Lotto på Svenska Spel, förklarar hur kampanjen syftar till att fira denna förändring. Reklamfilmen är skapad av B-Reel med Jens Sjögren som regissör.