X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Lina Thomsgård: vägen till en mer värderad arbetsvardag

Publicerad juli 24, 2025

Lina Thomsgård har karriär i pr, media och opinionsbildning. När hon märkte att tempot blev ohållbart gjorde hon en grundläggande förändring av sin arbetsmodell.


Lina styr nu sina uppdrag, höjer sina priser och undviker överprestation för att få mer balans.


”Det kommer aldrig en applåd i slutet för ditt överpresterande.”, säger hon


Som 14-åring gjorde hon sitt första uppdrag på radiokanalen Bandit utan ersättning, men kom på att konsertbiljetter inte räknades som lön.


”Men jag var bara 14 år då, så det visade sig att jag var ju för ung för att gå på de där spelningarna.”, säger hon


År 2002 gick hon över till EMI Music som pr manager, efter att en branschprofil lockat henne med möjligheten att arbeta med kultur.


”nej, jag älskar musik och tänker inte vara med och göra det till något man köper och säljer.”, säger hon


Under sin tid på EMI såg hon hur artister försökte undvika vissa tv-program men ändå deltog på skivbolagets begäran.


Hon utvecklade sedan sin karriär som pr-chef på Myspace och grundade 2010 Rättviseförmedlingen för att lyfta fram kvinnor och minoriteter.


”Rättviseförmedlingen utrotade möjligheten för människor att använda ursäkten ”det finns inga X som kan det här”.”, säger hon


Initiativet belönades med Titanägg vid Guldägget 2013 för att tydliggöra att förändring inte sker av sig självt.


Efter sex år lades stiftelsen ner då andra aktörer vuxit fram och arbetssättet mognat.


Under 2011–2014 arbetade hon deltid som pr-strateg på Forsman & Bodenfors, skrev i tidningar och ledde kultursändningen Kobra.


”kan man sitta på så här många stolar?”, säger hon


Sen blev hon museichef för Stockholms kvinnohistoriska men insåg att administrativa uppgifter tog för mycket tid från familjen.


”det är otroligt sorgligt om man inser försent att man tillbringat sitt enda liv med att slita ut sig för någon annans aktiekurs.”, säger hon


Hon övergick till att föreläsa, producera podcasten Dumma människor och agera delägare i skoföretaget Blankens.


”humor är den ädlaste formen av kommunikation.”, säger hon


Med färre uppdrag och högre arvoden ser hon fram emot en mer hållbar vardag där arbetets värde står i centrum.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.