X
Nordic region's business magazine • september 5, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Lil Nas X: En tragisk berättelse om berömmelsens pris

Publicerad september 5, 2025

Kritikern Saga Cavallin jämför Lil Nas X:s karriär med öden som drabbat stjärnor som Britney Spears och Amy Winehouse. I en tidigare artikel från 2021 utforskade hon hans framgångar efter hitlåten ”Old Town Road”. Montero Lamar Hill, som är Lil Nas X:s riktiga namn, blev snabbt en popikon och använde sociala medier för att skapa uppmärksamhet kring sin musik.


Samuel Skwarski, en expert på kommunikation, nämnde att ”Lil Nas X är den bästa kommunikatören just nu”. Han förklarade att artistens framgångar berodde på hans förmåga att engagera publiken utöver musiken. År 2021 markerade dock en nedgång, där albumet ”Montero” mottogs med blandad kritik och publiken visade sig ointresserad under konserter.


Den tidigare glansen av hans debut byttes snart mot en känsla av desperation. Singeln ”J Christ” släpptes som en del av en strategi för att återfå intresset, men låten blev en flopp och nådde inte topplistorna som förväntat. LNX:s bolag Columbia tycktes reagera med panik och beslutade att ställa in ett album som skulle ha inkluderat ”J Christ”.


Självständiga låtar släpptes av Lil Nas X på Soundcloud, men dessa presterade också svagt. Den efterföljande EP:n ”Days before dreamboy” fick dålig respons och sålde sämre än konkurrenternas verk. Under denna tid blev hans närvaro på sociala medier allt mer instabil.


Den 21 augusti inträffade en dramatisk händelse där Lil Nas X sågs vandrande naken i Los Angeles och greps av polis efter en uppenbar drogutlöst psykos. Hans karriärs nedgång kan liknas vid de tragiska berättelserna om Britney Spears och Amy Winehouse.


Det är viktigt att förstå att hans misslyckanden inte är helt självförvållade. Större kulturella skiftningar och skivbolagets brist på stöd är faktorer som bidragit. LNX:s historia bör fungera som en lärdom om att all uppmärksamhet inte alltid är bra uppmärksamhet.


Saga Cavallin
Författare och frilansjournalist

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.