X
Nordic region's business magazine • november 21, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Liberalerna i kris: Reflektioner över ett namnbyte

Publicerad november 21, 2025

Vid namnbytet från Folkpartiet till Liberalerna var förväntningarna höga. Idag kämpar partiet med låga opinionssiffror och interna konflikter, vilket får många att ifrågasätta beslutet.

Partiet har, enligt mätningar, fallit till 2,2 procent. Det är de lägsta siffrorna sedan 1967. Kritiker pekar på att väljare lämnat partiet på grund av samarbeten med Sverigedemokraterna. Andra menar att oviljan att samarbeta med SD skapat avhopp.

– I efterhand framstår namnbytet som ett misstag, säger en politisk kommentator.

Den ursprungliga motiveringen bakom namnbytet var att klargöra partiets ideologiska linje. Enligt en tidigare partisekreterare fanns det en stark enighet om förändringen vid tidpunkten.

– Att Liberalerna alltid har ganska många olika åsikter är ingen hemlighet. Men här var man väldigt enig, säger hon.

Idag står partiet inför en ny politisk verklighet. Den politiska debatten har även blivit mer polariserad, vilket påverkar Liberalerna negativt.

– Jag bedömer inte att namnbytet i sig har spelat någon roll för det som sedan hänt i svensk politik, säger en konsult.

Trots att många anser att namnbytet var nödvändigt, kvarstår frågan om dess långsiktiga effektivitet. Historiskt har andra partier breddat sina identiteter genom namnbyten, men Liberalerna har blivit smalare.

– Att göra anspråk på liberalism i Sverige är extra knepigt, anser en kommentator.

Det har framkommit att partiet lider av identitetsproblem, där kritik riktas mot att man inte längre står ut politiskt.

Exempelvis har partiet tydliggjort sina liberala principer men står ändå inför svårigheter att samverka med andra partier, vilket skapar inre spänningar.

– Splittringen i partiet är så pass existentiell, säger en politisk analys, vilket gör namnet mindre relevant.

Avslutningsvis, om Liberalerna skulle åka ur riksdagen, är det osannolikt att en enad front för ett namnbyte skulle uppstå efter det.

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.