Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning
Publicerad november 3, 2025
Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.
För att illustrera sin integrering i Sverige valde Mohamsson en ny identitet. ”När min familj kom till Sverige bytte min pappa vårt efternamn. Från Mohammed till Mohamsson, för att vi nu blivit en del av Sverige. Mohamsson är mer än ett efternamn för mig. Det står för att anstränga sig och se möjligheter. Att veta var man kommer ifrån, men framförallt vart man är på väg,” säger hon.
Paul Ronge uttrycker sin oro över kampanjens inriktning. ”Jag kan förstå att man gör detta. Det är ju panik i lägret just nu. Men det funkar sällan att försöka fokusera på politiker i stället för politiken. Själva kampanjen blir lite sorglig, man ska inte behöva berätta att man är partiledare,” framhåller han.
Ronge drar paralleller till en tidigare kampanj för Centerpartiets Lennart Daléus, som misslyckades. ”Det fungerade inte alls. De förlorade nio mandat och Lennart Daléus blev inte särskilt långvarig som partiledare. De lyckades inte riktigt få in honom i folks medvetande. Jag tror att den här kampanjen fungerar lika lite som det gjorde för Lennart Daléus när det begav sig,” säger han.
Å andra sidan kan personcentrerade kampanjer vara framgångsrika. Ronge hänvisar till Lars