X
Nordic region's business magazine • oktober 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Lewis Hamilton utsedd till årets mest marknadsförbara idrottare

Publicerad oktober 23, 2025

Formel 1-stjärnan Lewis Hamilton har, för andra året i rad, blivit utnämnd till årets ”most marketable athlete” av Sports Pro. Utnämningen grundar sig på varumärkesstyrka, adressbar marknad och ekonomiska faktorer.


”Årets lista lyfter fram en eklektisk uppsättning globala ikoner och ”rising stars”. För varumärken, byråer och rättighetsinnehavare är 50MM det tydligaste och mest objektiva måttet på idrottares marknadsförbarhet. Rankningen ger en ovärderlig bild av hur atleter formar sina kommersiella profiler och varumärken varje år,” säger hon.


Topplistan omfattar även kända namn som gymnasten Simone Biles, rugbyspelaren Ilona Maher och fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo.


Rankingen ser ut som följer: 1. Lewis Hamilton
2. Simone Biles
3. Ilona Maher
4. Stephen Curry
5. Cristiano Ronaldo
6. Neymar
7. Caitlin Clark
8. LeBron James
9. Giannis Antetokounmpo
10. Coco Gauff.


Under Roygalan som ägde rum på onsdagen utsågs årets bästa reklamfilm. Priset gick till New Land och regissören Maceo Frost för filmen ”Utsatthet behöver inte gå i arv” i samarbete med Stockholms stadsmission.


Marc Pritchard, varumärkeschef på Procter & Gamble, lämnar sin roll som styrelseordförande i Association of National Advertisers (ANA) efter att ha hållit positionen sedan 2016. Han efterträds av Dean Aragón, vd på Shell Brands International.


”Organisationen är en viktig kraft i vår bransch och fungerar som en ledande röst som möjliggör tillväxt för marknadsförare och varumärken,” säger han i ett uttalande.


Teslas försäljning har ökat med 12 procent under det tredje kvartalet, men vinsten har blivit sämre än väntat. Försäljningen nådde 28,1 miljarder dollar, men vinsten per aktie var 50 cent, vilket var lägre än de förväntade 54 cent.


”Vinstnedgången förklaras av ökade satsningar på produktutveckling och investeringar i artificiell intelligens,” säger hon.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.