Lewis Hamilton utsedd till årets mest marknadsförbara idrottare
Publicerad oktober 23, 2025
Publicerad oktober 23, 2025

Formel 1-stjärnan Lewis Hamilton har, för andra året i rad, blivit utnämnd till årets ”most marketable athlete” av Sports Pro. Utnämningen grundar sig på varumärkesstyrka, adressbar marknad och ekonomiska faktorer.
”Årets lista lyfter fram en eklektisk uppsättning globala ikoner och ”rising stars”. För varumärken, byråer och rättighetsinnehavare är 50MM det tydligaste och mest objektiva måttet på idrottares marknadsförbarhet. Rankningen ger en ovärderlig bild av hur atleter formar sina kommersiella profiler och varumärken varje år,” säger hon.
Topplistan omfattar även kända namn som gymnasten Simone Biles, rugbyspelaren Ilona Maher och fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo.
Rankingen ser ut som följer: 1. Lewis Hamilton
2. Simone Biles
3. Ilona Maher
4. Stephen Curry
5. Cristiano Ronaldo
6. Neymar
7. Caitlin Clark
8. LeBron James
9. Giannis Antetokounmpo
10. Coco Gauff.
Under Roygalan som ägde rum på onsdagen utsågs årets bästa reklamfilm. Priset gick till New Land och regissören Maceo Frost för filmen ”Utsatthet behöver inte gå i arv” i samarbete med Stockholms stadsmission.
Marc Pritchard, varumärkeschef på Procter & Gamble, lämnar sin roll som styrelseordförande i Association of National Advertisers (ANA) efter att ha hållit positionen sedan 2016. Han efterträds av Dean Aragón, vd på Shell Brands International.
”Organisationen är en viktig kraft i vår bransch och fungerar som en ledande röst som möjliggör tillväxt för marknadsförare och varumärken,” säger han i ett uttalande.
Teslas försäljning har ökat med 12 procent under det tredje kvartalet, men vinsten har blivit sämre än väntat. Försäljningen nådde 28,1 miljarder dollar, men vinsten per aktie var 50 cent, vilket var lägre än de förväntade 54 cent.
”Vinstnedgången förklaras av ökade satsningar på produktutveckling och investeringar i artificiell intelligens,” säger hon.