LeBron James PR-strategi höjer biljettpriserna dramatiskt
Publicerad oktober 10, 2025
Publicerad oktober 10, 2025

Basketstjärnan LeBron James kryptiska inlägg på sociala medier visade sig vara en del av en PR-kampanj för ett konjakvarumärke. Spekulationerna om hans framtid resulterade i en 800-procentig ökning av biljettpriserna, enligt rapporter.
I måndags lade James ut en video med titeln ”Beslutens beslut”, vilket påminde om hans berömda övergång från Cleveland till Miami 2010. Detta väckte rykten om en potentiell pensionering.
Trots PR-kuppen, som riktade sig mot ett konjakvarumärke, ledde hans inlägg till en kraftig ökning av biljettpriserna för Lakers sista match mot Utah Jazz den 12 april nästa år. Innan inlägget kunde biljetter fås för 82 dollar, men priserna sköt snabbt i höjden till 730 dollar.
Den kritiska rösten från Washington Post, där hon skriver om James, är tydlig. Hon säger,
”Mannen som skulle vara kung har gjort sig själv till en bonde som tigger om pengar, och han tillbringar inte sina sista år som historiens störste spelare, inte heller som en nutida aktivist och förkämpe, utan som en narcissist som fruktar tidens gång”, säger hon.
Hon fortsätter med att ifrågasätta hans val av avslutning,
”Det är så här LeBron valt att avsluta sin tid som regent: som en reklampelare för vilket varumärke som helst och som en posör på jakt efter vilken publik som helst. Kungen är inte död eller ens på väg att gå i pension. Han är bara till salu”, menar hon.