Länsförsäkringar lanserar ny kampanj för att motverka skadliga kroppsideal
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän har inlett en ny kampanj för att hjälpa unga att undvika negativa kroppsideal på sociala medier. Låten ”The Algorithm Cleansing Song” är central i kampanjen, som kallas ”Detoxify”. Genom att aktivera röststyrning kan användare styra sin telefon till att visa positivt innehåll, såsom söta kattungar eller lekfulla getter, på plattformar som Tiktok och Instagram.
Kampanjen, som del av försäkringsbolagets arbete för att motverka psykisk ohälsa bland unga, är framtagen i samarbete med reklambyrån Stendahls. ”Spridningen av skadliga kroppsideal har blivit värre de senaste åren. Extrema trender som ”bone smashing” och ”ribcage bragging” finns inte längre bara i något obskyrt hörn på internet. Det är vardag i ungas flöden,” säger hon.
Musiken, som är skriven och framförd av artisten Dotter, fungerar som ett sätt att påverka algoritmerna på dessa plattformar. ”Tonåringar är svårimponerade och sällan sugna på att snacka om sina sociala medier, så vi visste att vi skulle behöva en rolig lösning på ett allvarligt problem. Att låta musiken ta kontroll över sin telefon är en knäpp upplevelse och resultatet blir ett bevis på att man faktiskt kan ta makten över sina flöden,” förklarar han.