X
Nordic region's business magazine • augusti 25, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Labubu och Tiktok: En ny trend eller statlig propaganda?

Publicerad augusti 25, 2025

Det populära fluffiga monstret Labubu har blivit en sensation på internet och i världen.


Det råder nu spekulationer om huruvida denna hajp kan vara en stor PR-strategi från den kinesiska staten.


Enligt en analys från Resumé verkar Tiktoks algoritm vara betydligt mer gynnsam mot innehåll relaterat till Labubu än till annat material.


”Det är populärt för att det engagerar,” säger en representant för Tiktok Sverige.


Labubus framgång beror huvudsakligen på sociala medier, särskilt på Tiktok, där användarna skapar en mängd olika videor, inklusive unboxing, skillnader mellan äkta och fejkade modeller samt DIY-projekt.


Försäljningen har ökat dramatiskt under våren, med rapporter om långa köer, slutsålda produkter och höga priser för äkta varor. Pop Mart, som säljer Labubus, rapporterade att deras försäljning tredubblades under första halvåret 2025.


Denna försäljning uppgick till 13,9 miljarder yuan, motsvarande över 18 miljarder svenska kronor. Vinsten ökade med nästan 400 procent, och exporten stod för cirka 40 procent av försäljningen.


Som en följd har Pop Marts aktie stigit kraftigt på Hong Kong-börsen, vilket gjorde grundaren till Kinas tionde rikaste person.


Det har också spekulerats om att spridningen av Labubu kan ha andra syften. En journalist har påstått att dockorna kan vara en del av en kinesisk propagandaoffensiv.


”Kina vinner popularitet genom ”soft power”,” påstår en forskare vid Lunds universitet.


Trots dessa påståenden finns det inga tydliga bevis för att det skulle vara en statlig strategi. Resumé utförde ett experiment för att se hur Tiktoks algoritm påverkar Labubu-innehåll.


Internationella kändisar som David Beckham och Rihanna har visat sina Labubu-samlingar. I Sverige är influencers som Felicia Aveklew och Jasmine Kott särskilt förtjusta i dessa dockor.


Genom att analysera engagemanget kring deras Labubu-videor jämfört med genomsnittet framgår det att Labubu-innehåll genererar betydligt fler kommentarer och visningar.


En representant för Tiktok säger, ”Labubu är populärt nu och får mer spridning eftersom folk engagerar sig i det.”


Han menar att Labubu-trenden är positiv och bidrar till glädje bland användarna.


Han avvisar även tanken på att den kinesiska staten skulle styra Tiktoks innehåll.


En operativ chef på Hoss Agency framhäver att unboxing-trenden kan vara en del av Labubus framgång.


”Jakten på samlarobjekt engagerar följarna,” säger hon.


Matilda Dahlman är förvånad över att Labubu-innehåll får så många fler kommentarer än andra Tiktoktrender, vilket är ovanligt med tanke på plattformens natur.


Trenden är särskilt stark på Tiktok och Snapchat, medan Instagram har en äldre publik som inte är lika anpassad för denna typ av innehåll.

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.