X
Nordic region's business magazine • september 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Labubu: En ny trend inom konsumtionskultur

Publicerad september 4, 2025

I en värld där digitala trender snabbt ändras, har en liten och söt figur med stora ögon, Labubu, blivit en sensation inom både spridning och försäljning, skriver en expert. Som hon säger, ”Labubus framgångar har sina förklaringar och bygger på en kombination av tillhörighet och spänning som tilltalar både ungdomar och mer erfarna modedrottningar.”


Under den aktuella veckan lanseras en miniversion av Labubu, avsedd för nyckelknippor. Även om detta inte är en guide för marknadsföring, belyser det viktiga insikter i den globala konsumentkulturen.


Peter Drucker påpekade att ”resultat uppnås genom att utnyttja möjligheter och inte primärt genom att lösa problem.” Labubu har framgångsrikt navigerat igenom en period av ekonomisk osäkerhet.


Konceptet som kallas ”Lipstick Effect” förklarar att när ekonomin är pressad, tenderar människor att köpa mindre dyra föremål snarare än lyxprodukter. En Labubu är överkomlig men erbjuder ändå en känsla av exklusivitet och status, vilket gör den tillgänglig för fler.


Genom att sälja sin produkt i begränsade upplagor och ”mystery boxes” lyckas Labubu skapa en spännande kundupplevelse. Den charmiga designen har blivit synonym med prisvärd lyx.


Labubu har också utnyttjat plattformar såsom K-pop och influencers för att nå en bredare publik. Som hon säger, ”Nya trender uppstår ofta i subkulturer för att sedan spridas brett genom nätverk av individer.”


En nyckelfaktor till framgång är Labubus förmåga att sticka ut och generera innehåll. I dagens snabba medielandskap är igenkänning avgörande. Därför är ”distinctiveness” centralt för att attrahera uppmärksamhet, och Labubus design bidrar till detta.


Enligt bröderna Heath i ”Made to Stick” sprids enkelt och begripligt innehåll snabbare. Labubu enkelhet och emotionella koppling gör den lätt att relatera till, vilket förstärker dess popularitet.


Imitation, som ofta ses som en form av smicker, har också påverkat Labubu. Forskning visar att efterfrågan på kopior ofta drivs av en önskan efter status. Den begränsade tillgången på Labubu kan ha bidragit till detta fenomen.


Framtiden för varumärket Popmart är osäker. Kan de fortsätta attrahera kunder med liknande prissättning och distribution, eller har de redan skapat en tidlös trendprodukt?


Rafael Czeszejko
strategy & insight manager, Mindshare

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.