X
Nordic region's business magazine • september 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Labubu: En ny trend inom konsumtionskultur

Publicerad september 4, 2025

I en värld där digitala trender snabbt ändras, har en liten och söt figur med stora ögon, Labubu, blivit en sensation inom både spridning och försäljning, skriver en expert. Som hon säger, ”Labubus framgångar har sina förklaringar och bygger på en kombination av tillhörighet och spänning som tilltalar både ungdomar och mer erfarna modedrottningar.”


Under den aktuella veckan lanseras en miniversion av Labubu, avsedd för nyckelknippor. Även om detta inte är en guide för marknadsföring, belyser det viktiga insikter i den globala konsumentkulturen.


Peter Drucker påpekade att ”resultat uppnås genom att utnyttja möjligheter och inte primärt genom att lösa problem.” Labubu har framgångsrikt navigerat igenom en period av ekonomisk osäkerhet.


Konceptet som kallas ”Lipstick Effect” förklarar att när ekonomin är pressad, tenderar människor att köpa mindre dyra föremål snarare än lyxprodukter. En Labubu är överkomlig men erbjuder ändå en känsla av exklusivitet och status, vilket gör den tillgänglig för fler.


Genom att sälja sin produkt i begränsade upplagor och ”mystery boxes” lyckas Labubu skapa en spännande kundupplevelse. Den charmiga designen har blivit synonym med prisvärd lyx.


Labubu har också utnyttjat plattformar såsom K-pop och influencers för att nå en bredare publik. Som hon säger, ”Nya trender uppstår ofta i subkulturer för att sedan spridas brett genom nätverk av individer.”


En nyckelfaktor till framgång är Labubus förmåga att sticka ut och generera innehåll. I dagens snabba medielandskap är igenkänning avgörande. Därför är ”distinctiveness” centralt för att attrahera uppmärksamhet, och Labubus design bidrar till detta.


Enligt bröderna Heath i ”Made to Stick” sprids enkelt och begripligt innehåll snabbare. Labubu enkelhet och emotionella koppling gör den lätt att relatera till, vilket förstärker dess popularitet.


Imitation, som ofta ses som en form av smicker, har också påverkat Labubu. Forskning visar att efterfrågan på kopior ofta drivs av en önskan efter status. Den begränsade tillgången på Labubu kan ha bidragit till detta fenomen.


Framtiden för varumärket Popmart är osäker. Kan de fortsätta attrahera kunder med liknande prissättning och distribution, eller har de redan skapat en tidlös trendprodukt?


Rafael Czeszejko
strategy & insight manager, Mindshare

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.