X
Nordic region's business magazine • september 29, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Labubu: En global trend med blandade känslor

Publicerad september 29, 2025

Fenomenet Labubu har snabbt blivit en global sensation. En ny undersökning från Novus visar att majoriteten av svenskarna är medvetna om monsterdockan, men att åsikterna är delade. Hela 75 procent av svenskarna har hört talas om Labubu, med högst kännedom bland yngre vuxna, där 86 procent av dem mellan 18 och 34 år känner till fenomenet.

Även i äldre åldersgrupper är kännedomen hög: 80 procent av de 35–49 år, 68 procent av 50–64 år och 64 procent av dem mellan 65 och 84 år. Kännedomen är också högre bland kvinnor, där 82 procent känner till Labubu, jämfört med 68 procent av männen. Dessutom har hushåll med barn en kännedomsnivå på 79 procent enligt Novus.

Trots den utbredda kännedom finns det en del negativa synpunkter. När Novus frågade om varför man är kritisk mot Labubu, framkom flera vanliga teman:

✓ För dyrt: Många anser att figurerna har ett orimligt pris i förhållande till sitt värde.
✓ Konsumtionshets: Labubu ses som en trend som uppmuntrar överdriven konsumtion och kortlivade trender.
✓ Statuspryl: Figurerna uppfattas som en symbol för klasskillnader och utanförskap, särskilt bland yngre.
✓ Kina-koppling: Flera uttrycker oro kring kvalitén, förfalskningar och ursprunget i Kina.

Det framgår att Labubu uppfattas som en symbol för överprisad konsumtion och social statusjakt, med oro för kvalitet och global påverkan. Samtidigt finns det en djupare social aspekt, säger en expert.

– Bland barn och unga kan Labubu både skapa gemenskap och utanförskap. Den som äger en figur kan bli del av en gemenskap, medan de som inte kan eller vill köpa riskerar att bli utanför, säger en expert från Novus.

Detta förstärks av influencers som riktar sig till unga, och som inte bara fungerar som reklambärare utan också skapar en känsla av närhet genom sina nätverk.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.