X
Nordic region's business magazine • november 21, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kvinnor i ledarskap: En uppmaning till förändring

Publicerad november 21, 2025

Jenny Kaiser reflekterar över mod och makt inom reklambranschen och varför det är dags för en förändring. En ny rapport från Allbright visar att endast elva procent av vd:arna är kvinnor och tio procent av styrelseordförandena. Trots att året är 2025 fortsätter vi att framhäva framsteg som om de är värda att fira.


När jag läste Allbright-rapporten blev jag överraskad. Skandinaviska länder ser sig själva som förebilder, men rapporten visar hur kvinnor släpps in utan att nå hela vägen fram. Jämställdhet visat sig vara lönsamt, men gamla mönster fortsätter att hålla oss tillbaka.


Det känns som vi är inbjudna till rummet men inte får röra vid bordet. Inom reklambranschen, där jag har arbetat länge, känns det nästan komiskt. Vi beskriver oss som progressiva, men ledarskapet domineras fortfarande av män.


Enligt Resumés kartläggning är 85 procent av vd:arna män och kvinnor är sällan synliga i ledande positioner. Det är svårt att kalla branschen progressiv när män fortfarande styr affären medan kvinnor stöttar kulturen.


Under min tid som vd på Åkestam Holst upplevde jag hur uppfattningen av mig förändrades. Det som en gång sågs som tydlighet blev nu hårdhet. Jag försökte förbättra villkoren för kvinnor, men det är tydligt att vi behöver mer än bara insatser.


Allbright beskriver en glashusstruktur där kvinnor är synliga men sällan har makt. Jag vill skrika när någon säger att de inte hittar kvinnliga kandidater. De finns där, de leder projekt och team men får aldrig erkännandet.


Vi säger att vi vill ha fler ledare, men när en kvinna kliver fram kan det bli obekvämt. Besluten om vem som anställs fattas ofta bland män i informella miljöer, där kvinnor saknas. Det är de män som väljer, baserat på säkerhet och bekvämlighet.


Detta leder till att samma profil och bakgrund återkommer. Ägandet, som sällan diskuteras när det gäller jämställdhet, ligger i centrum för makten. Bara sex procent av huvudägarna i svenska börsbolag är kvinnor och förändring är nödvändig.


Vi pratar om meritokrati, men vägen till makten är ofta murad av nätverk. Så länge rekrytering styrs av magkänsla kommer kvinnor att fortsätta hamna i bakgrunden. Danmark har tagit jämställdhet på allvar, inte genom kvotering, utan genom strategiska planer och krav på resultat.


Reklambranschen är fylld av ord som mod och innovation, men det mest disruptiva vi kan göra är att faktiskt ge kvinnor makt. För förändring sker när kvinnor tar plats i ledande positioner.


Det krävs mer än ord; det krävs mod att agera. Till sist önskar jag att någon hade sagt till mig: Ta plats innan du blir inbjuden, sök roller även när du inte känner dig redo, och bygg din egen maktbas.


Framtiden formas av dem som agerar, inte bara pratar. Hur svårt kan det vara att ta frågan på allvar?


Jenny Kaiser, är tillträdande vd på Fotografiska och tidigare vd på Åkestam Holst.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.