Kvinnor i ledarskap: En uppmaning till förändring
Publicerad november 21, 2025
Publicerad november 21, 2025

Jenny Kaiser reflekterar över mod och makt inom reklambranschen och varför det är dags för en förändring. En ny rapport från Allbright visar att endast elva procent av vd:arna är kvinnor och tio procent av styrelseordförandena. Trots att året är 2025 fortsätter vi att framhäva framsteg som om de är värda att fira.
När jag läste Allbright-rapporten blev jag överraskad. Skandinaviska länder ser sig själva som förebilder, men rapporten visar hur kvinnor släpps in utan att nå hela vägen fram. Jämställdhet visat sig vara lönsamt, men gamla mönster fortsätter att hålla oss tillbaka.
Det känns som vi är inbjudna till rummet men inte får röra vid bordet. Inom reklambranschen, där jag har arbetat länge, känns det nästan komiskt. Vi beskriver oss som progressiva, men ledarskapet domineras fortfarande av män.
Enligt Resumés kartläggning är 85 procent av vd:arna män och kvinnor är sällan synliga i ledande positioner. Det är svårt att kalla branschen progressiv när män fortfarande styr affären medan kvinnor stöttar kulturen.
Under min tid som vd på Åkestam Holst upplevde jag hur uppfattningen av mig förändrades. Det som en gång sågs som tydlighet blev nu hårdhet. Jag försökte förbättra villkoren för kvinnor, men det är tydligt att vi behöver mer än bara insatser.
Allbright beskriver en glashusstruktur där kvinnor är synliga men sällan har makt. Jag vill skrika när någon säger att de inte hittar kvinnliga kandidater. De finns där, de leder projekt och team men får aldrig erkännandet.
Vi säger att vi vill ha fler ledare, men när en kvinna kliver fram kan det bli obekvämt. Besluten om vem som anställs fattas ofta bland män i informella miljöer, där kvinnor saknas. Det är de män som väljer, baserat på säkerhet och bekvämlighet.
Detta leder till att samma profil och bakgrund återkommer. Ägandet, som sällan diskuteras när det gäller jämställdhet, ligger i centrum för makten. Bara sex procent av huvudägarna i svenska börsbolag är kvinnor och förändring är nödvändig.
Vi pratar om meritokrati, men vägen till makten är ofta murad av nätverk. Så länge rekrytering styrs av magkänsla kommer kvinnor att fortsätta hamna i bakgrunden. Danmark har tagit jämställdhet på allvar, inte genom kvotering, utan genom strategiska planer och krav på resultat.
Reklambranschen är fylld av ord som mod och innovation, men det mest disruptiva vi kan göra är att faktiskt ge kvinnor makt. För förändring sker när kvinnor tar plats i ledande positioner.
Det krävs mer än ord; det krävs mod att agera. Till sist önskar jag att någon hade sagt till mig: Ta plats innan du blir inbjuden, sök roller även när du inte känner dig redo, och bygg din egen maktbas.
Framtiden formas av dem som agerar, inte bara pratar. Hur svårt kan det vara att ta frågan på allvar?
Jenny Kaiser, är tillträdande vd på Fotografiska och tidigare vd på Åkestam Holst.