Kurppa Hosk-byråerna växer trots minskande vinster
Publicerad augusti 18, 2025
Publicerad augusti 18, 2025
Trots att vinsten minskar för Kurppa Hosk-byråerna, visar siffrorna för 2024 på en betydande tillväxt i affärerna. Reklambyrån Kurppa Hosk Communications har gjort stora framsteg, vilket framgår av de senaste boksluten. Nettoomsättningen för designbyrån Kurppa Hosk Studios ökade med över 6 miljoner kronor till 203 miljoner kronor, medan Communication-segmentet ökade med knappt 26 miljoner till 130 miljoner kronor.
Intäkterna för byråerna har också ökat. För Studios landade byråintäkten på 128 miljoner kronor, vilket är en ökning från föregående års 120 miljoner kronor. Communications rapporterade en intäkt strax över 100 miljoner kronor, jämfört med 86,7 miljoner kronor under 2023.
Trots dessa framgångar har kostnaderna ökat, vilket påverkar rörelseresultatet negativt i jämförelse med 2023. För Studios minskade resultatet med drygt 2 miljoner, medan Communications såg en nedgång på över 3 miljoner.
Under det gångna året vann Kurppa Hosk, som ägs av Eidra, upphandlingen för Coops nya byrå. Dessutom planerar Eidra en stor satsning på den amerikanska marknaden, vilket visar på byråns ambitioner och framtidsvision.