Kronfågel samarbetar med Valtech Radon för att nå nya målgrupper
Publicerad november 27, 2025
Publicerad november 27, 2025

Kronfågel har valt Valtech Radon som sin nya kreativa partner efter en pitchprocess under hösten. Målet med samarbetet är att utveckla ett kommunikativt koncept som förstärker varumärkets kulturella och känslomässiga betydelse för en yngre publik, enligt ett pressmeddelande.
– Vi letade efter en partner som inte bara förstår våra affärsutmaningar utan också vågar tänka nytt och bygga vidare på vårt starka arv. Valtech Radon kombinerar djup affärsförståelse med kreativ spets och energi, säger hon.
Valtech Radon har som uppdrag att återintroducera Kronfågel i populärkulturen, en roll som företaget hade under slutet av 1990-talet med den kända låten ”Kyckling på fredag”, skriven av en annan. Låten nådde tolfte plats i Resumés jingeltävling i somras.
– Kronfågel har en plats i många svenskars hjärtan genom klassiker som ”Kyckling på fredag”. Nu handlar det om att hitta nästa kapitel och nå de som inte är uppvuxna med linjär-tv och reklampaus. Att tillsammans med Kronfågel definiera vad varumärket betyder för människor i dag och framåt är precis den typ av uppdrag vi älskar, säger han.