X
Nordic region's business magazine • september 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kritik mot reklamrestriktioner i Region Uppsala

Publicerad september 16, 2025

När Region Uppsala planerar att sälja reklamplats på busshållplatser införs förbud mot annonser inom flera sektorer. Det rödgröna styret stödjer detta för att nå målet om en fossilfri region, vilket har väckt kritik från oppositionen.


”Vi tycker det är fel att politiken ska gå in och detaljstyra innehållet i reklamen,” säger regionrådet Cecilia Linder.


Under hösten inledde Region Uppsala upphandling av reklam på busshållplatser. Riktlinjerna har nu uppdaterats med flera restriktioner. Annonser för följande får inte förekomma:


• Fordon och produkter som delvis drivs av fossila bränslen.
• Drivmedelsbolagens annonser för fossila bränslen.
• Flygtransporter.
• Charterresor med flyg.


Det rödgröna styret motiverar beslutet med klimatmål och att reklamen inte ska konkurrera med Uppsala Länstrafiks varumärke. Tidigare har liknande begränsningar kritiserats av lokala politiker i Stockholm och Göteborg.


Nu är det Moderaterna i Uppsala som reagerar. ”Miljöpartiet ville inte ha reklam överhuvudtaget och det rödgröna styret har inte skyndat på beslutet,” säger Cecilia Linder till Resumé.


Hon fortsätter: ”Det är ett värderingsdrivet beslut som inte gagnar Uppsala. Att följa marknadsföringslagen vore bättre.”


Cecilia Linder påpekar att regionen kommer att anställa en tillsynsperson på halvtid för att övervaka reklam. ”En tjänsteman som går in och censurerar reklam kostar också pengar,” säger hon.


Moderaterna har inte beräknat det ekonomiska tappet, men Linder noterar att drivmedelsannonsörer vanligtvis har stora medieinvesteringar. Partiet kommer inte att överklaga.


”Vi har redan väntat för länge på reklam och en överklagan skulle fördröja beslutet ytterligare,” säger hon.


Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, avfärdar kritiken mot tidsdragningen. ”Det nya styret började arbeta med riktlinjer som antogs innan sommaren,” förklarar hon.


Gällande restriktionerna säger Lundström: ”Vi får inte bryta mot de principer som slagits fast. Om vi har som mål att bli en fossilfri region kan vi inte upplåta ytor som strider mot regionens policy.”


”Det viktiga här är att vi nu kommer att få en ny intäktskälla för kollektivtrafiken,” avslutar hon.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.