X
Nordic region's business magazine • september 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kritik mot Powers kampanj och aktuella händelser i media

Publicerad september 15, 2025

Kampanjen från Power, där kvinnor erbjuds pengar tillbaka om de blir gravida inom 30 dagar efter köp, har mött massiv kritik. I en ledartext på Hela Gotland beskriver skribenten hur detta kapitaliserar på kvinnors kroppar. She says, ”graviditet reduceras till en handelsvara”. Hon varnar för att det gynnar konservativa krafter som vill öka barnafödandet utan att ta itu med demografiska utmaningar genom invandring.


Kampanjen har resulterat i över 70 anmälningar till Reklamombudsmannen för att den anses kränkande och diskriminerande.


Under ett högerextremt massmöte i London krävde Elon Musk en ”upplösning av parlamentet”. Han varnade för ett ”woke mind virus” och sa att ”våld är på väg, antingen slår ni tillbaka eller så dör ni”. Musk beskrev vänstern som ”mordets parti” efter dödsfallet av den konservativa poddaren Charlie Kirk, enligt rapporter från The Guardian.


Penske Media, ägare till Rolling Stone, har stämt Google för att olagligt använda deras innehåll i AI-genererade sammanfattningar. She states, ”Google utnyttjar sin monopolställning”. Google avfärdar stämningen och menar att AI-översikterna gör sök mer hjälpsamt.


Federal Trade Commission (FTC) inleder granskning av Amazons och Googles annonshantering. Utredningen fokuserar på misstankar om vilseledande information kring annonspraxis. Amazon ifrågasätts angående sitt auktionssystem medan Google granskas för otydliga prisökningar.


Prinsessan Madeleines hudvårdsmärke Minlen har redan innan lanseringen väckt kritik. Eventet på Lykos flaggskeppsbutik mottogs svalt, med bara en kort kö som bildades innan öppningen. Madeleine Bernadotte, som står bakom varumärket i samarbete med Weleda, mötte ett blandat mottagande.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.