Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring
Publicerad oktober 30, 2025
Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat helt fel,” säger han. Mazur förutspår att det tryckta annonsmaterialets framtid är osäker, delvis på grund av Svensk Direktrekla ms styrka och förändringarna i lagarna.
Han noterar att Coop har minskat sin reklamutdelning kraftigt, Hemköp har slutat helt, och även Ica har drastiskt sänkt sina reklamblad. 
 ”Det hade blivit så dyrt redan innan den nya lagen kom,” säger han. Han är även kritisk till att dagligvaruhandeln omfattas av en 30-dagarsregel, som primärt syftar till att förhindra fusk inom sällanköp.
Mazur understryker vikten av att ordinarie priser tydligt anges så att konsumenterna kan göra informerade beslut. 
 Enligt Matpriskollen har Ica förflyttat sitt fokus till multikampanjer för att kringgå lagarna, vilket Mazur ser som problematiskt. Efter att de nya reglerna infördes har andelen singelkampanjer hos Ica minskat från 45 till cirka 30 procent.
Idag är det ungefär 75 procent av erbjudandena på Ica Nära som är multikampanjer, och han anser att detta inte kan vara lagens avsikt. 
 ”Det kan inte vara lagens mening att man ska förstöra för konsumenterna,” säger han. Mazur framhåller att Icas butiksstruktur bidrar till detta skifte, vilket gör det enklare för integrerade kedjor att kontrollera sina kampanjer.
Han anser att dessa metoder kan tvinga kunder att köpa mer än vad de behöver, vilket i sin tur leder till ökat matsvinn. 
 ”Lagret flyttas hem till konsumenten, vilket kanske är bra ur beredskapssyfte. Men maten står där och blir gammal,” säger han och poängterar att många konsumenter missförstår begreppen kring bäst före och sista förbrukningsdag.
Ulf Mazur uppger att de får många samtal från kunder som ogillar kravet på multiköp. 
 ”Vi får också mycket samtal om multiköpkravet från konsumenter som inte gillar det,” säger han. Han välkomnar även att Förenklingsrådet nu överväger ett undantag för livsmedel till EU.
”Det är jättebra, för lagen passar inte i dagligvaruhandeln. Gör om, gör rätt,” säger han.
Fredrik Kullberg, marknadsdirektör på Ica Sverige, bemöter kritiken och påstår att de anpassat sin marknadsföring efter den nya lagstiftningen. 
 ”Vi har blivit än mer digitala och fokuserar på vår app för våra kampanjerbjudanden,” säger han.
Kullberg förklarar att Ica fokuserar på att möta kundernas behov och för att de erbjuder multikampanjer. 
 ”Vi ser att kunderna uppskattar möjligheten att köpa flera varor till ett bra multipris,” understryker han.
Angående kritiken om matsvinn menar Kullberg att Ica ständigt arbetar för att minska det. 
 ”Samtidigt tror vi också att våra kunder gör kloka och medvetna val och inte köper fler varor än de behöver,” avslutar han.