X
Nordic region's business magazine • december 12, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

Publicerad december 12, 2025

Mediehusen Schibsted och Bonnier News har uttryckt stark frustration över annonsbedrägerierna som förekommer på Facebook och Instagram. De anser nu att Meta bör uteslutas ur IAB Sverige, branschorganisationen för digital marknadsföring.


Enligt dem agerar Meta i strid med IAB:s intressen genom att generera stora vinster på bekostnad av annonsbedrägerier. De menar att deras närvaro i organisationen är ohållbar.


– Meta säljer annonser till bedragare som lurar tiotusentals svenskar och tar därmed inte sitt ansvar för en seriös reklammarknad. Det är inte förenligt med IAB:s intressen att ha en sådan medlem i organisationen, säger hon.


Meta har även en representant i styrelsen för IAB Sverige. Schibsted och Bonnier anser att även denna representant bör uteslutas.


– Det är inte rimligt att Meta inom IAB Sverige ska vara med och besluta om rekommendationer och branschstandarder för marknadsföring i Sverige samtidigt som Meta tjänar mångmiljardbelopp på bedrägerier, säger han.


Utgivarna har nyligen polisanmält Meta och dess vd, som står bakom flera bedrägeribrott. För att öka medvetenheten kring problemen har de startat en kampanj där kända profiler från SVT och TV4 kräver att Meta omedelbart tar ansvar och stoppar bedrägerierna.


Resumé och Dagens Media har försökt få en kommentar från Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige, samt Cecilia Sundström, Nordenchef på Meta.

Mest lästa
  1. Framtiden för berättande i en digital värld

  2. Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

  3. Revolve stärker sin ställning i Stockholm genom partnerskap

Fler intressanta artiklar

Vinnarna av Sveriges Superkommunikatörer 2025 avslöjas snart

Publicerad december 12, 2025

Inom kort kommer de som utmärkt sig inom kommunikation att hyllas i Resumés tävling. Här presenteras de personer som har fått i uppdrag att bedöma de mest framstående kommunikationsinsatserna under…

Lärdomar från 2025: Popkulturens Inflytande på Varumärken

Publicerad december 12, 2025

Varumärken kan dra viktiga insikter från några av de mest framträdande popkulturella händelserna under 2025. I år har allt från oväntade samarbeten till kändisförlovningar och nya kulturella strömningar fångat allmänhetens…

SKF lanserar innovativ plattform under Nobelveckan

Publicerad december 12, 2025

SKF förbereder en unik utomhusaktivitet på Hötorgsskraporna under Nobelveckan för att nå fram till ledande experter inom vetenskap och innovation. Initiativet, kallat The Patent Bay, är en plattform där företag…
AI hjärna

Ökad AI-användning bland stora företag: En ny trend i Sverige

Publicerad december 12, 2025

Svenska företag anammar allt fler AI-lösningar, med störst användning bland de större företagen. En rapport från SCB visar att 71,9 procent av stora företag använder AI, vilket är betydligt högre…

Enskede IK:s nya klubbmärke väcker starka reaktioner

Publicerad december 12, 2025

Fotbollsklubben Enskede IK har lanserat en ny visuell identitet, skapad av Bedow Design. Denna förändring har dock mött motstånd, och på sociala medier flödar negativa kommentarer.”Jag känner mig väldigt trygg…

Återkomsten av överklasspolisen hos Burger King

Publicerad december 12, 2025

När Burger King introducerar sin senaste premiumburgare, vänder man sig åter till Freudian Slips karaktär ”Överklasspolisen”.Denna karaktär, som spelas av olika skådespelare, dök först upp i sketchen ”Radikala östermalmare” år…

Ungdomstrender 2026: Mysiga platser och gemenskap

Publicerad december 12, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bjuder på en intressant diskussion. I detta program får vi höra från en expert inom livsstil och konsumtion.Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern, utforskar deras…

AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

Publicerad december 11, 2025

AIK Fotboll lanserar ett innovativt svart pass som det nya årskortsbeviset, i samband med kampanjen ”Vi är Allmänna Idrottsklubben”. Denna kampanj baseras på berättelser från tusentals supportrar som delat sina…

Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

Publicerad december 11, 2025

Redgert Comms har utsetts till PR-partner för skönhetsvarumärket Tanrevel, som nu expanderar på de nordiska marknaderna. Byrån kommer att ansvara för att leda PR-arbetet, skapa strategiska samarbeten och utveckla kreativa…

AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Publicerad december 11, 2025

Arbetsmarknaden genomgår förändringar som gör att arbetsgivare söker individer med AI-kompetenser, vilket medför nya utmaningar, säger en rapport från AI Sweden.Enligt rapporten kan en väl genomförd omställning bidra positivt till…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.