Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser
Publicerad december 11, 2025
Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin konkurrent.
Filmstaden meddelade nyligen att biljettpriserna kommer att variera baserat på var i salongen man sitter. Kritiker påpekar att detta kan skapa en slags klassklyfta bland biobesökare, vilket bland annat har rapporterats av Göteborgs-Posten.
Enligt Filmstaden har förändringen genomförts för att möta efterfrågan på billigare biljetter. Filmstaden har nästan monopol på biografer i Sverige och har en intressant historia. Företaget såldes 2017 till AMC Theatres och bytte namn året efter, men många har fortfarande inte uppmärksammat att SF inte längre äger biograferna.
SF Anytime har dock snabbt reagerat på situationen. Marcus Hultin, head of sales på SF Anytime, säger:
”Det här var ett riktigt snabbfotat sätt att möta en nyhet som många reagerade starkt på. Vi ville ta chansen att lyfta fram SF Anytime som ett smidigt komplement till bioupplevelsen där du kan se nya filmer hemma utan krångel, utan abonnemang och helt utan zoner,” säger han.
Idén till kampanjen föddes under en lunch samma dag som nyheten om Filmstadens nya prismodell släpptes. Marko Monir, growth marketing lead på SF Anytime, berättar att de hade ett färdigt koncept färdigt samma dag. Han passade även på att kommentera Filmstadens restriktioner för medhavd mat i salongerna:
”Det är ju halva grejen med att streama hemma. Inga smygpåsar under jackan hos oss – vi uppmuntrar snarare en hel buffé av gottigheter till filmen!”
Kampanjen kommer att rulla i hela Sverige under cirka en och en halv vecka. SF Anytime är dock inte ensamma i att dra nytta av debatten kring Filmstaden. Även Nordisk Film Bio, som har biografer i Uppsala och Malmö, har kommenterat situationen på sociala medier, vilket Moviezine var först med att uppmärksamma.