Kritik mot EMV:s framfart och dess påverkan på livsmedelsmarknaden
Publicerad september 27, 2025
Publicerad september 27, 2025

Kunder väljer alltmer ekonomiska alternativ, vilket syns i försäljningen av handels egna varumärken (EMV). Enligt SCB:s rapport ökade EMV-försäljningen med 11,6 procent under det föregående året. Livsmedelsföretagens chefsekonom utfärdar en stark varning om denna trend. ”Handeln leker med elden när man så starkt promotar EMV,” säger hon.
Konsumenternas jakt på låga priser påverkar deras köpbeslut. Under 2024 uppgick EMV-försäljningen till 99 miljarder kronor, en ökning med 10 miljarder från 2023. EMV stod för 24,6 procent av totala livsmedelsinköp, medan den totala försäljningen av livsmedel och drycker ökade med 4,6 procent till 402 miljarder kronor.
SCB noterar att EMV utgör mer än hälften av försäljningsökningen, vilket kopplas till de fortsatt höga livsmedelspriserna.
Hugo Lindblom, statistiker på SCB, påpekar att