X
Nordic region's business magazine • oktober 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kritik mot Ani Jewels för likhet med Cartier-klocka

Publicerad oktober 15, 2025

Vid lanseringen av Ani Jewels nya klocka, ”Ventiquattro”, har kritik riktats mot designen på sociala medier. Många anser att den påminner för mycket om Cartiers ikoniska modell. Det franska lyxvarumärket har nu valt att reagera på situationen.


Bianca Ingrosso och Lovisa Worge startade Ani Jewels 2022, men företaget har tidigare drabbats av kritik och rapporterade förluster. Nu har kritikernas röster återigen hörts efter att en bild av den nya klockan delades på Instagram.


Den nya klockans design har fått särskild uppmärksamhet eftersom den liknar Cartiers klassiska ”Tank”. Ingrosso svarade kritiken direkt i kommentarsfältet:

”Vi inspireras av klockhistoriens mest ikoniska former – och tankformen är en av dem. Det är inte en form som ägs av ett enda varumärke, utan en designklassiker som tolkats av många genom decennierna,” säger hon.


Även vd Camilla Tullberg Wengholm bemötte kritiken. I ett mejl till media skrev hon:

”Det här är inte en form som ägs av ett specifikt varumärke, utan en designklassiker som har tolkats och vidareutvecklats av många stora tillverkare genom åren.”


Camilla Gervide, som driver Bloggbevakning, uppmärksammade konflikten och rapporterade om den. Efter detta tog en av hennes läsare initiativet att kontakta Cartiers kundtjänst.


I Ani Jewels kampanjfilmer på Instagram förklarar Ingrosso och Worge sin ambition: att erbjuda lyxprodukter till ett rimligt pris. Trots den negativa kritiken har vissa kunder uttryckt sin uppskattning för möjligheten att köpa en liknande design till ett lägre pris.


Klockan ”Ventiquattro” förväntas lanseras nästa vecka, och hur försäljningen kommer att påverkas av den pågående kritiken är ännu oklart.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.