X
Nordic region's business magazine • oktober 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kreativitetens frånvaro i svensk politik

Publicerad oktober 17, 2025

Efter den senaste partiledardebatten i SVT känner jag mig mer desillusionerad än någonsin angående politiken. Som en entusiast av politiska frågor verkar det som att mitt intresse minskar. Visserligen kan det delvis bero på mig själv, men jag undrar också om politikerna bär en del av ansvaret, säger hon.


Det är viktigt att förstå att att vara partiledare är en utmanande uppgift i Sverige. Den nuvarande mediemiljön och den intensiva kritiken på sociala medier har blivit överväldigande. Anna-Karin Hatt är ett exempel på en som fått känna av detta. Jag anser att vi har kompetenta politiker, pålästa och skickliga, säger han.


Precis som inom kommunikationssektorn har politiken blivit mer professionell. Men den senaste tiden har den också blivit mer aggressiv, vilket kan vara en efterföljd av amerikansk retorik. Konsekvensen tycks vara att viktiga politiska idéer hamnar i skymundan. Politiker behöver kanske närma sig kreativiteten, säger hon.


Det saknas reformer som verkligen har potential att förändra samhället. Vi behöver nyskapande tankar som driver landet framåt. Det räcker inte med att önska drastiska åtgärder, som att utvisa alla invandrare, säger han.


En skrämmande tanke är att vi rör oss mot en polarisering liknande den i USA. Det måste hända något för att få människor att engagera sig. Politisk kommunikation ska beröra och inte vara så ytlig att den inte väcker känslor, säger hon.


Jag tror att det är idéerna som saknas i den politiska debatten. Utan dem riskerar demokratin att försvagas. Här presenterar jag tre förslag som kan inspirera politiska partier: säger han.


1. Mänskliga möten före digitala alternativ


Inför zoner utan smartphones och pekskärmar på skolor och offentliga platser. Jag vill slippa beställa mat via telefon, och jag anser att induktionshällar med touch-display bör förbjudas. Vi måste främja direkt mänsklig kontakt, annars riskerar vi att förlora vår mänsklighet, säger hon.


2. Enad Skandinavien/Norden


För att skydda demokratin behöver vi en federation mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland. Med gemensamma institutioner och en starkare röst i EU kan vi öka vårt globala inflytande, säger han.


3. Medborgarlön för frihet


Inför en medborgarlön på 10.000 kronor per månad till alla vuxna medborgare. Detta skulle minska bidragsberoendet och ge utrymme för konst och socialt engagemang i en värld där AI tar över traditionella jobb, säger hon.


Även om några av dessa förslag redan finns, handlar det om ambitionen bakom dem. Precis som i all kommunikation är idéns kraft central. Politik handlar om idéer, och idéer formar politiken, säger han.


Jag hoppas på en mer kreativ valrörelse, säger hon.


Pontus Caresten Lychou,
creative director Volvo Cars

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.