Kreativitetens betydelse i en föränderlig värld
Publicerad oktober 22, 2025
Publicerad oktober 22, 2025
Reklamexperten Fredrik Jerlov reflekterar över reklambranschens framtid och dess betydelse i den kommande världen. Han konstaterar att år 2075 är han förmodligen inte längre i livet, men hoppas att nästa generation kommer att överleva i en värld vi knappt kan föreställa oss.
Är detta relevant? Ja, för vi vill att reklamen ska överleva oss. Trots debatten som tyder på att vi är den sista generationen som värdesätter goda idéer och kommunikation, har historien visat att reklam alltid har funnits och alltid kommer att behövas – frågan är hur den kommer att utformas i framtiden.
Vi befinner oss i en transformationsfas, något som borde gynna oss. Ingen yrkeskategori är mer eftertraktad just nu än kreatörer. Men i många fall verkar det som om branschen inte riktigt förstår sitt värde.
Jerlov föreslår att vi bör tänka utanför ramarna. Kanske är inte kommunikationskompetens vårt mest värdefulla tillgång. Kanske är det istället vår förmåga att lösa problem kreativt som verkligen räknas. Behovet av kreativ problemlösning är större än någonsin inom alla sektorer, från produktutveckling till politik.
Det finns organisationer som aldrig ställer sig frågan: ”Tänk om…” De saknar mod och träning för att använda sin kreativitet effektivt. De förstår inte hur man kan gå in i ett rum med en tom idé och komma ut med något värdefullt.
Framtiden har plats för oss, men vi måste hitta sätt att presentera vår unika förmåga att tänka lateralt. Om reklam verkligen är vårt uppdrag, måste vi vara beredda att omformulera vad ordet betyder.
Kanske handlar det inte längre om att sälja en pinne med smickrande ord. Kanske ska den istället erbjudas tillsammans med korv vid en öppen eld. Vårt ansvar kan vara att finslipa idén till något bättre. Det finns mycket att utforska, och ingen gör det bättre än vi.