X
Nordic region's business magazine • oktober 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kreativitetens betydelse i en föränderlig värld

Publicerad oktober 22, 2025

Reklamexperten Fredrik Jerlov reflekterar över reklambranschens framtid och dess betydelse i den kommande världen. Han konstaterar att år 2075 är han förmodligen inte längre i livet, men hoppas att nästa generation kommer att överleva i en värld vi knappt kan föreställa oss.


Är detta relevant? Ja, för vi vill att reklamen ska överleva oss. Trots debatten som tyder på att vi är den sista generationen som värdesätter goda idéer och kommunikation, har historien visat att reklam alltid har funnits och alltid kommer att behövas – frågan är hur den kommer att utformas i framtiden.


Vi befinner oss i en transformationsfas, något som borde gynna oss. Ingen yrkeskategori är mer eftertraktad just nu än kreatörer. Men i många fall verkar det som om branschen inte riktigt förstår sitt värde.


Jerlov föreslår att vi bör tänka utanför ramarna. Kanske är inte kommunikationskompetens vårt mest värdefulla tillgång. Kanske är det istället vår förmåga att lösa problem kreativt som verkligen räknas. Behovet av kreativ problemlösning är större än någonsin inom alla sektorer, från produktutveckling till politik.


Det finns organisationer som aldrig ställer sig frågan: ”Tänk om…” De saknar mod och träning för att använda sin kreativitet effektivt. De förstår inte hur man kan gå in i ett rum med en tom idé och komma ut med något värdefullt.


Framtiden har plats för oss, men vi måste hitta sätt att presentera vår unika förmåga att tänka lateralt. Om reklam verkligen är vårt uppdrag, måste vi vara beredda att omformulera vad ordet betyder.


Kanske handlar det inte längre om att sälja en pinne med smickrande ord. Kanske ska den istället erbjudas tillsammans med korv vid en öppen eld. Vårt ansvar kan vara att finslipa idén till något bättre. Det finns mycket att utforska, och ingen gör det bättre än vi.

Mest lästa
  1. Säkerställ synlighet i AI-drivna söklandskap

  2. Kreativitetens betydelse i en föränderlig värld

  3. Nytt varumärke för tech-samarbete i EU

Fler intressanta artiklar

AI-teknik ger nytt liv åt tapetmarknadsföring

Publicerad oktober 22, 2025

I en ny kampanj från Wallism och Hobby får hundar agera som huvudrollsinnehavare i två AI-genererade reklamfilmer. Syftet med kampanjen är att demonstrera att Wallism erbjuder tapeter för alla, oavsett…

Vinnarna av Swedish Content Awards 2023

Publicerad oktober 22, 2025

Den årliga galan, Swedish Content Awards, ägde rum i onsdags kväll på Södra Teatern i Stockholm. Under evenemanget presenterades de olika pristagarna inom flera kategorier. Konferencier för kvällen var regissören…

Clas Ohlson prisas för innovativ ljudreklam

Publicerad oktober 22, 2025

Clas Ohlson har utsetts till Sveriges främsta aktör inom ljudreklam av Guldörats jury. Kampanjen ”Julklappsrimmet” fick nyligen utmärkelsen för Årets ljudkampanj, som har sänts på Bauer Medias Mix Megapol.Juryns motivering…

Sambla lanserar nytt reklamkoncept med Sigge Eklund

Publicerad oktober 22, 2025

Jämförelsetjänsten Sambla introducerar ett nyskapande reklamkoncept som bär namnet ”Privatekonomi genom hela livet”. I detta koncept fungerar medieprofilen Sigge Eklund som berättare i en ny serie av reklamfilmer.Sambla syftar till…

Meela och Save Our Souls inleder samarbete för ökad medvetenhet

Publicerad oktober 22, 2025

Terapiappen Meela har inlett ett samarbete med reklambyrån Save Our Souls. Meela är en plattform som hjälper användare att hitta rätt terapeut, vilket underlättar sökandet efter stöd vid psykisk ohälsa.…

Carlsberg lanserar den minsta ölen i världen för att främja ansvarsfull konsumtion

Publicerad oktober 22, 2025

Carlsberg har introducerat en ny ölflaska som mäter bara tolv millimeter i höjd och innehåller en droppe alkoholfri öl. Denna lilla flaska är inte bara en produkt utan även en…

Svenska byråer nominerade för Tiktok-priser

Publicerad oktober 22, 2025

Den 19 november hålls Tiktok Ad Awards 2025, en gala som hyllar de mest framstående Tiktok-kampanjerna i Norden. Här premieras skapelser som har fångat publikens intresse och bidragit till betydande…
AI hjärna

Återställ kontrollen för varumärken i en AI-dominant värld

Publicerad oktober 21, 2025

När den digitala handeln genomgår transformationer på grund av AI, strävar Ecom ID efter att återge varumärken kontrollen över kundupplevelsen. Genom att introducera en ny AI-agent avser företaget att göra…

Årets finalister i Tillväxtpriset avslöjade

Publicerad oktober 21, 2025

Under galan för Sveriges Bästa Marknadschefer kommer Noa att dela ut Tillväxtpriset. Juryn har nu identifierat årets finalister som tävlar om denna prestigefyllda utmärkelse. Priset syftar till att uppmärksamma marknadschefer…

Ledarskapsbyte på Blomquist Communication efter 26 år

Publicerad oktober 21, 2025

Mikael Rubinsson överger sin position som VD för Blomquist Communication. Företaget, som har sina rötter från 1932, är Sveriges äldsta aktiva reklambyrå. Rubinsson, som har varit VD sedan 1999, lämnar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.