Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken
Publicerad oktober 31, 2025
Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden går för en mildare ton. Skräckfilmer dominerar höstens biosalonger, men inte alla besökare vågar sig in i mörkret. Fans av filmen ”Hemmet” efterfrågar redan mjukare visningar, enligt ett pressmeddelande.
För att öka tillgängligheten erbjuder Filmstaden biobesökare möjligheten att låna en robotkatt som sällskap under visningen. Dessa robotdjur ser ut som riktiga katter, med mjuk päls och ett lugnande spinnande, vilket vetenskapligt bevisats kunna minska ångest.
Sibylla presenterar till Halloween en svart version av sin populära hamburgare, kallad ”Big Skräck”. Restauranger uppmanas att dekorera med spindelnät för att fira högtiden. Pär Wallin, art director på Vinter, framhäver i ett pressmeddelande: 
– Sibylla inte industriellt likriktade och tråkigt låsta. Det vill vi gärna förmedla lagom till Halloween.
SL:s Halloweenkampanj leker med rädslan för parkeringsböter, en verklig skräck för många. Rojan Munthe, art director på Kid, säger: 
– Du ser bilen på håll. Något gult glimtar till i vindrutan. Hjärtat stannar. Vi ville fånga den där millisekunden av panik på ett humoristiskt sätt.
Gröna Lunds kampanj ”Ghosta Grönan” varnar besökare för att hålla sig till Liseberg istället. Reklamfilmen, producerad av FLX, följer en kille som plankar in men snabbt blir utesluten av en mystisk chaufför. Filmen avslutas med chaufförens ord: 
– Jag kör dig till en park som inte alls är lika läskig.
Liseberg har utökat sina skräckområden. Marie Toftberger Granbom, projektledare för Halloween, påpekar: 
– Halloween har på bara tio år blivit lika självklar på Liseberg som sockervadd och skrik i berg- och dalbanor.
Supercell lanserar en Halloweenkampanj för ”Clash Royale” där skådespelaren William H. Macy medverkar. Filmen visar hans karaktär som obducerar en kropp, vilket ger en mörkt humoristisk ton. Kampanjen görs i samarbete med NHS.
Yahoo lyfter fram en skrämmande vardagssituation – att trycka på ”Svara alla” i en mejlslinga. I kortfilmen 
– Reply all is scary, visar komikern Steph Barkley hur hon hemsöks av mottagare av hennes felaktiga mejlsvar.
Skittles har även skapat en sitcom vid namn ”Ghost Roommate”, där en ung man och hans spöklika rumskompis hamnar i knasiga situationer. Avsnitten är endast sex sekunder långa och publiceras först på TikTok, följt av Youtube.