X
Nordic region's business magazine • oktober 31, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden går för en mildare ton. Skräckfilmer dominerar höstens biosalonger, men inte alla besökare vågar sig in i mörkret. Fans av filmen ”Hemmet” efterfrågar redan mjukare visningar, enligt ett pressmeddelande.


För att öka tillgängligheten erbjuder Filmstaden biobesökare möjligheten att låna en robotkatt som sällskap under visningen. Dessa robotdjur ser ut som riktiga katter, med mjuk päls och ett lugnande spinnande, vilket vetenskapligt bevisats kunna minska ångest.


Sibylla presenterar till Halloween en svart version av sin populära hamburgare, kallad ”Big Skräck”. Restauranger uppmanas att dekorera med spindelnät för att fira högtiden. Pär Wallin, art director på Vinter, framhäver i ett pressmeddelande:
– Sibylla inte industriellt likriktade och tråkigt låsta. Det vill vi gärna förmedla lagom till Halloween.


SL:s Halloweenkampanj leker med rädslan för parkeringsböter, en verklig skräck för många. Rojan Munthe, art director på Kid, säger:
– Du ser bilen på håll. Något gult glimtar till i vindrutan. Hjärtat stannar. Vi ville fånga den där millisekunden av panik på ett humoristiskt sätt.


Gröna Lunds kampanj ”Ghosta Grönan” varnar besökare för att hålla sig till Liseberg istället. Reklamfilmen, producerad av FLX, följer en kille som plankar in men snabbt blir utesluten av en mystisk chaufför. Filmen avslutas med chaufförens ord:
– Jag kör dig till en park som inte alls är lika läskig.


Liseberg har utökat sina skräckområden. Marie Toftberger Granbom, projektledare för Halloween, påpekar:
– Halloween har på bara tio år blivit lika självklar på Liseberg som sockervadd och skrik i berg- och dalbanor.


Supercell lanserar en Halloweenkampanj för ”Clash Royale” där skådespelaren William H. Macy medverkar. Filmen visar hans karaktär som obducerar en kropp, vilket ger en mörkt humoristisk ton. Kampanjen görs i samarbete med NHS.


Yahoo lyfter fram en skrämmande vardagssituation – att trycka på ”Svara alla” i en mejlslinga. I kortfilmen
– Reply all is scary, visar komikern Steph Barkley hur hon hemsöks av mottagare av hennes felaktiga mejlsvar.


Skittles har även skapat en sitcom vid namn ”Ghost Roommate”, där en ung man och hans spöklika rumskompis hamnar i knasiga situationer. Avsnitten är endast sex sekunder långa och publiceras först på TikTok, följt av Youtube.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.