Kreativ konflikt: Studenter reagerar på liknande kampanj
Publicerad augusti 27, 2025
Publicerad augusti 27, 2025

När Orkla introducerade sin nya kampanj för Kalles kaviar, blev studenterna Rebecka Svensson och Cornelia Engholm förvånade. Deras tidigare prisade idé verkade ha inspirerat den nya kampanjen, utan någon inbjudan till samarbete från byrån. Samtidigt avvisar Orkla och Silver+ kritiken.
”Vi ser inga likheter i uttryck,” säger en representant från Orkla. Den aktuella kampanjen ”Du har väl inte glömt att klämma?” syftar till att öka medvetenheten om bröstcancer.
Enligt Ann Kalling, marknadschef för Kalles, är tuben en symbol för både kaviarens smak och en påminnelse om något mer betydelsefullt. Studenterna blev medvetna om kampanjens existens via sociala medier och uttrycker sin chock över situationen.
”Vi hade kontakt med byrån och frågade om vi skulle vara med, vilket vi inte var. Att vakna upp till detta var en chock,” säger Cornelia Engholm. De två studenterna har också fått stöd från kollegor inom branschen.
För att delta i Publishingpriset behövde de godkännande från varumärket. De kontaktade Orkla och fick positiv respons. ”De tyckte att det var en fin kampanj och önskade oss lycka till,” sammanfattar Rebecka Svensson.
När de nominerades till priset delade de sina portfolior på LinkedIn, vilket ledde till ett möte med Silver+. ”Det var mer för att presentera oss själva,” säger Cornelia Engholm.
Trots likheterna mellan kampanjerna tror studenterna inte på något ont uppsåt. De understryker vikten av att få erkännande för sina idéer i en konkurrensutsatt bransch.
”Det handlar inte bara om en idé, utan också om framtidshopp,” säger Cornelia Engholm. Båda studenterna har kämpat för att få jobb efter examen, vilket de beskriver som utmanande.
Creativa direktörer i branschen har också reagerat. Calle Österberg, som har arbetat med båda studenterna, uttrycker sin oro för hur deras idéer har behandlats. ”Att så medvetet plagiera en idé från två unga studenter är under all kritik,” skriver han.
När intervjun genomfördes hade studenterna ännu inte haft kontakt med Orkla, men en anställd på Silver+ hade hört av sig. Cornelia Engholm önskar att de fått möjlighet att diskutera med kampanjens skapare.
Niklas Lilleus, creative director på Silver+, menar att kampanjerna skiljer sig åt och att Kalles arbete bygger på ett etablerat koncept. ”Vi tycker att deras kampanj är fantastisk, all cred till dem,” säger han.
Orklas kommunikationschef, Sara Paulsson, skriver att de länge har arbetat med olika koncept kring ”klämma” och ser inga likheter mellan kampanjerna. ”Vi ser inga likheter i uttryck med den kampanj som vi startar nästa vecka,” skriver hon.