X
Nordic region's business magazine • augusti 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kreab fortsätter växa trots utmaningar

Publicerad augusti 30, 2025

Trots en nedåtgående marknad visar en av Sveriges mest framstående PR-byråer, Kreab, styrka i sina resultat. Företagets intäkter i Sverige har ökat, medan lönsamheten globalt har halverats. Kreab AB rapporterade en omsättning på 228 miljoner kronor under 2024, en ökning från 221 miljoner kronor året innan. Byråintäkten steg till 189 miljoner kronor, även om rörelseresultatet minskade till nästan 18 miljoner kronor.


Styrelsen föreslår en utdelning på 9 miljoner kronor och ett koncernbidrag på 6 miljoner kronor inför den kommande årsstämman. Under det föregående räkenskapsåret delade Kreab ut 13 miljoner kronor.
”De fem första månaderna under 2025 har haft en positiv utveckling”, skriver företaget i förvaltningsberättelsen.


Kreab Worldwide, som sysselsätter omkring 400 medarbetare på 15 marknader, uppnådde en omsättning på 592 miljoner kronor under 2024. Byråintäkten överstiger fortfarande en halv miljard, men rörelseresultatet sjönk kraftigt till 12,3 miljoner kronor. Medeltalet anställda ökade till 408 personer och soliditeten steg till 52 procent.


I årsredovisningen nämner bolaget att det oroliga geopolitiska läget och snabba teknologiska förändringar ökar behovet av kvalificerad krishantering. Därför bedöms möjligheterna för fortsatt tillväxt med bibehållen lönsamhet som goda.


En viktig händelse under året var att en ny vd, som tar över Kreab Worldwide, har tillträtt. Samtidigt fortsätter styrelseordföranden att leda den svenska verksamheten.


Kreab AB är ett dotterbolag till Kreab Worldwide och ägs av Auronus AB. För två år sedan berättade en tidigare ägare om sina planer att överlåta sitt ägande till en stiftelse, vilket förväntas vara klart 2030.
I årsredovisningen framgår det att företaget fortfarande till 75,8 procent ägs av tidigare ägaren och till 23,3 procent av stiftelsen.


Det egna kapitalet i Kreab Worldwide AB uppgick till 622 miljoner kronor vid årets slut.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.