X
Nordic region's business magazine • augusti 30, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kreab fortsätter växa trots utmaningar

Publicerad augusti 30, 2025

Trots en nedåtgående marknad visar en av Sveriges mest framstående PR-byråer, Kreab, styrka i sina resultat. Företagets intäkter i Sverige har ökat, medan lönsamheten globalt har halverats. Kreab AB rapporterade en omsättning på 228 miljoner kronor under 2024, en ökning från 221 miljoner kronor året innan. Byråintäkten steg till 189 miljoner kronor, även om rörelseresultatet minskade till nästan 18 miljoner kronor.


Styrelsen föreslår en utdelning på 9 miljoner kronor och ett koncernbidrag på 6 miljoner kronor inför den kommande årsstämman. Under det föregående räkenskapsåret delade Kreab ut 13 miljoner kronor.
”De fem första månaderna under 2025 har haft en positiv utveckling”, skriver företaget i förvaltningsberättelsen.


Kreab Worldwide, som sysselsätter omkring 400 medarbetare på 15 marknader, uppnådde en omsättning på 592 miljoner kronor under 2024. Byråintäkten överstiger fortfarande en halv miljard, men rörelseresultatet sjönk kraftigt till 12,3 miljoner kronor. Medeltalet anställda ökade till 408 personer och soliditeten steg till 52 procent.


I årsredovisningen nämner bolaget att det oroliga geopolitiska läget och snabba teknologiska förändringar ökar behovet av kvalificerad krishantering. Därför bedöms möjligheterna för fortsatt tillväxt med bibehållen lönsamhet som goda.


En viktig händelse under året var att en ny vd, som tar över Kreab Worldwide, har tillträtt. Samtidigt fortsätter styrelseordföranden att leda den svenska verksamheten.


Kreab AB är ett dotterbolag till Kreab Worldwide och ägs av Auronus AB. För två år sedan berättade en tidigare ägare om sina planer att överlåta sitt ägande till en stiftelse, vilket förväntas vara klart 2030.
I årsredovisningen framgår det att företaget fortfarande till 75,8 procent ägs av tidigare ägaren och till 23,3 procent av stiftelsen.


Det egna kapitalet i Kreab Worldwide AB uppgick till 622 miljoner kronor vid årets slut.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.