X
Nordic region's business magazine • november 19, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kontroversiella kampanjer och oväntade händelser i medierna

Publicerad november 19, 2025

Kampanjen från IVF-företaget Nucleus har fått stort fokus genom att öppet diskutera genetik. Med budskap som ”Have your best baby” och ”These babies have great genes” pryder affischer stationsområden i New York. Det handlar om genetisk screening av IVF-embryon för att identifiera sjukdomar samt egenskaper som IQ och längd, vilket har väckt kritik och anklagelser om eugenik.


Kian Sadeghi, företagets grundare, påpekar att oväntade förändringar i samhället tidigare har normaliserats:


– För inte så länge sedan väckte IVF-1 rädsla och stigmatiseringen av provrörsbarn. Det som en gång var kontroversiellt är nu vardagspraktik. Detsamma gäller genetisk optimering. Tekniken finns här nu, och den är här för att stanna, säger hon.


En ny utmärkelse, Greenhushpriset, har tilldelats bilindustrin för dess tysta klimatnytta. Trots en stark klimatvinst kommuniceras dessa framsteg för lite, vilket oroar både juryn och konsumenterna. Lina Gustavsson, initiativtagare till priset, påpekar att:


– Precis som greenwashing är helt oacceptabelt, duger det inte heller att företag pratar för lite om det de faktiskt gör.


En mystisk staty av Jon Dahl Tomasson har upptäckts och snabbt försvunnit, vilket har väckt frågor om dess syfte. Martin Fredman, säkerhetschef på Svenska fotbollförbundet, erkänner att:


– Vi har inte riktigt förstått syftet och målet med det. Är det en hyllning eller någon förtäckt del i det?


Klarna har rapporterat en oväntad tillväxt, trots att aktien har fallit efter börsnoteringen. VD:n Sebastian Siemiatkowski betonar att företaget växer i USA, där det nu har en tillväxt på 51 procent, jämfört med konkurrenternas 34 procent. Han säger:


– Nu är vår tillväxt i USA 51 procent och deras 34 procent. Så nu är vi rejält mycket mer snabbväxande där.


Spotify har nu lanserat ljudböcker i Norden, vilket kan förändra bokmarknaden. Alex Nordström, kommande VD, noterar att:


– Det tog ett tag, men nu är vi redo.


Den svenska marknaden får tillgång till 300 000 titlar, vilket kan påverka hur ljudböcker konsumeras i framtiden. Duncan Bruce, ansvarig för licensieringar på Spotify, understryker att:


– Det handlar inte om att konkurrera utan om att addera.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.