X
Nordic region's business magazine • september 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto, om de blir gravida inom 30 dagar efter köpet. Kampanjen beskrivs som ett sätt att ”öka barnafödandet i Sverige” och kallas för ”sin bästa deal någonsin”.

Reaktionerna har varit starka. Många användare beskriver kampanjen som osmaklig och oetisk. Kritiker pekar på risken för att unga kan fatta oansvariga beslut eller att personer som lider av ofrivillig barnlöshet kan bli sårade. ”Ni borde skämmas”, skriver en användare.

Trots det finns en mindre grupp som ser kampanjen som humoristisk. Power har i kommentarsfältet förklarat att syftet är att ge en ”push” till par som redan planerar barn, snarare än att få någon att bli gravid enbart för erbjudandet.


En ny rapport från Unicef visar att cirka 10% av barn och unga mellan 5 och 19 år lider av fetma, vilket nu överstiger antalet barn som är underviktiga. Rapporten framhäver att barns exponering för digital reklam, särskilt av läsk och skräpmat, bidrar till denna utveckling.

Enligt en undersökning av Unicef Sverige och Hjärt-Lungfonden, ser 70% av all matreklam som barn och unga exponeras för, ohälsosamma produkter. Barn utsätts i genomsnitt för 17 annonser i timmen för skräpmat på TikTok.

Åhléns har tvingats byta namn på sitt klädmärke Sandö efter en varumärkeskonflikt med danska modehuset Sand. Märket kommer nu att lanseras under namnet Norvie i samband med internationell expansion, särskilt i Finland.

President Donald Trump har undertecknat ett direktiv för att skärpa reglerna kring reklam för receptbelagda läkemedel, något som främst påverkar influencers och nätapotek. Syftet är att öka transparensen och motverka vilseledande reklam.

Klarna har satt noteringskursen till 40 dollar per aktie, vilket värderar bolaget till 15 miljarder dollar. Detta gör Klarnas värdering till en av de högsta bland årets börsintroduktioner.

Prinsessan Madeleine Bernadotte kommer att göra en offentlig framträdande vid lanseringen av sitt nya hudvårdsmärke Minlen i Lykos butik. Produkterna är utvecklade med Weleda och riktar sig till barn och unga. ”Det är nog fler svenskar som känner till Madeleine Bernadotte än Lyko”, säger Lykos kommunikationschef, som poängterar hennes kända status.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.