Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto, om de blir gravida inom 30 dagar efter köpet. Kampanjen beskrivs som ett sätt att ”öka barnafödandet i Sverige” och kallas för ”sin bästa deal någonsin”.
Reaktionerna har varit starka. Många användare beskriver kampanjen som osmaklig och oetisk. Kritiker pekar på risken för att unga kan fatta oansvariga beslut eller att personer som lider av ofrivillig barnlöshet kan bli sårade. ”Ni borde skämmas”, skriver en användare.
Trots det finns en mindre grupp som ser kampanjen som humoristisk. Power har i kommentarsfältet förklarat att syftet är att ge en ”push” till par som redan planerar barn, snarare än att få någon att bli gravid enbart för erbjudandet.
En ny rapport från Unicef visar att cirka 10% av barn och unga mellan 5 och 19 år lider av fetma, vilket nu överstiger antalet barn som är underviktiga. Rapporten framhäver att barns exponering för digital reklam, särskilt av läsk och skräpmat, bidrar till denna utveckling.
Enligt en undersökning av Unicef Sverige och Hjärt-Lungfonden, ser 70% av all matreklam som barn och unga exponeras för, ohälsosamma produkter. Barn utsätts i genomsnitt för 17 annonser i timmen för skräpmat på TikTok.
Åhléns har tvingats byta namn på sitt klädmärke Sandö efter en varumärkeskonflikt med danska modehuset Sand. Märket kommer nu att lanseras under namnet Norvie i samband med internationell expansion, särskilt i Finland.
President Donald Trump har undertecknat ett direktiv för att skärpa reglerna kring reklam för receptbelagda läkemedel, något som främst påverkar influencers och nätapotek. Syftet är att öka transparensen och motverka vilseledande reklam.
Klarna har satt noteringskursen till 40 dollar per aktie, vilket värderar bolaget till 15 miljarder dollar. Detta gör Klarnas värdering till en av de högsta bland årets börsintroduktioner.
Prinsessan Madeleine Bernadotte kommer att göra en offentlig framträdande vid lanseringen av sitt nya hudvårdsmärke Minlen i Lykos butik. Produkterna är utvecklade med Weleda och riktar sig till barn och unga. ”Det är nog fler svenskar som känner till Madeleine Bernadotte än Lyko”, säger Lykos kommunikationschef, som poängterar hennes kända status.