X
Nordic region's business magazine • september 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Konsumenternas preferenser i reklammedier: En djupdykning

Publicerad september 24, 2025

Konsumenters åsikter om reklammedier skiljer sig markant från marknadschefernas uppfattningar. Enligt den senaste rapporten från Kantar Media Reactions 2025, som baseras på en omfattande undersökning, har Amazon hamnat i topp som den föredragna plattformen för annonser. Följande platser upptas av Snapchat, Tiktok, Twitch och Prime Video, där tre av fem är Amazon-ägda.

Snapchat har klättrat fyra placeringar jämfört med föregående år, medan Tiktok får beröm för sin underhållning och förmåga att fånga konsumenternas intresse. Marknadschefer har dock en annan syn på frågan; deras topp fem består av Youtube, Instagram, Google, Netflix och Spotify, en lista som förblir oförändrad från 2024.

X plattformen hamnar längst ner på listan för tredje året i rad, vilket tyder på att varumärken flyttar sina annonsbudgetar till andra alternativ. Studien bygger på över 21 000 intervjuer med konsumenter och 1 000 marknadsförare globalt och visar en positiv trend: 57 procent av konsumenterna är nu öppna för reklam, en ökning från 47 procent förra året, enligt vad rapporteras.

Animationsstudion Aardman, känd för sina verk som Wallace & Gromit och Chicken Run, har lanserat en ny bok tillsammans med System1. Boken, med titeln Putting On a Show, utforskar hur humor och berättande kan skapa stark reklam med långvariga effekter. Analysen i boken bygger på 96 av deras kampanjer under de senaste 40 åren.

Boken framhäver också en kulturell förändring, där inslag av showmanship som humor blir allt mer sällsynta i dagens reklam, trots deras dokumenterade effektivitet. En rapport från Oxford Economics visar att brittiska Youtubers bidrog med 2,2 miljarder pund till den brittiska ekonomin under 2024 och skapade 45 000 jobb.

En ny parlamentarisk grupp för kreatörer har även startats för att ge denna bransch en starkare röst. Fitnessprofilen Lilly Sabri betonar att Youtube har varit avgörande för hennes karriär och företagande. Samtidigt har Australien övervägt att förbjuda fler sociala medieplattformar för yngre användare, däribland Roblox och Whatsapp, vilket kan leda till betydande böter för företag som inte uppfyller ålderskraven.

Myndigheten för internetsäkerhet i Australien fokuserar på att identifiera plattformar med hög användarandel bland ungdomar under 16 år. Enligt Julie Inman Grant är det viktigt att granska dessa plattformar noggrant innan den nya lagen träder i kraft den 10 december.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.