Konkurrens och plagiat i upphandling för Linköpings universitet
Publicerad september 30, 2025
Publicerad september 30, 2025

Byn Kommunikation har nyligen vunnit upphandlingen av Linköpings universitets fullservicebyrå, men kontroverser har uppstått kring användningen av en slogan som redan tillhör Linnéuniversitetet.
Upphandlingen, värd cirka 20 miljoner kronor under fyra år, attraherade tio byråer. För att utvärdera anbuden använde universitetet ett fiktivt case där byråerna skulle utveckla en konceptidé som arbetsgivarvarumärke.
Med en budget på 300 000 kronor skulle produktion av kommunikationsmaterial ingå. Trots hög ambitionsnivå blev det flera byråer som ifrågasatte kravens rimlighet, däribland Consid Communication.
Douglas Lindevall, vd för Consid, påpekar att det var orimligt att förvänta sig en fullständig konceptidé med alla detaljer i anbudet. Resultatet blev att Consid kom på fjärde plats, medan Byn Kommunikation tog hem förstaplatsen.
Byns koncept inkluderade taglinen