Kompetensgap inom AI bland kommunikatörer
Publicerad oktober 27, 2025
Publicerad oktober 27, 2025

Bara 40 procent av kommunikatörerna använder generativ AI, enligt en rapport från Sveriges Kommunikatörer. Tidsbrist hindrar yrkesverksamma från att utveckla sina färdigheter.
Detta resultat står i kontrast till en undersökning av DIK, där 90 procent av respondenterna rapporterar att de använder AI i sitt arbete. Tillsammans med Doings – House of Impact har Sveriges Kommunikatörer undersökt kompetensen hos över 1 000 kommunikationsproffs i Sverige.
Rapporten visar att endast 40 procent av dem använder generativ AI. Skillnaden är markant jämfört med DIK:s studie som presenterar att hela 93 procent av kommunikatörerna använder AI.
Enligt Sveriges Kommunikatörers undersökning, är tidsbrist det främsta hindret för kompetensutveckling, vilket 67 procent av deltagarna anger. 39 procent anser att det största kompetensbehovet ligger inom AI, medan 12 procent pekar på strategisk kommunikation.
Behovet av AI-kompetens är också uttalat bland kommunikationschefer, där 31 procent uttrycker detta. 32 procent av cheferna anser att deras team främst behöver stöd inom AI och automation, följt av strategi och affär (21 procent).
Gapet mellan den breda användningen av AI och strategisk förmåga är betydande. – Vi ser ett skifte där alla som arbetar med kommunikation måste förbättra sin förmåga att översätta strategi till beteende och data till beslut. Detta är avgörande. AI utan affärsmässig förståelse och förmåga att omvandla strategi till engagerande kommunikation resulterar i brus, inte effekt, säger she/he.
Endast 19 procent av kommunikatörerna känner att de har hög kompetens i datadrivet arbete, 12 procent har trygghet i datanalys, och 16 procent har god förståelse för algoritmers effekter.