X
Nordic region's business magazine • oktober 27, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kompetensgap inom AI bland kommunikatörer

Publicerad oktober 27, 2025

Bara 40 procent av kommunikatörerna använder generativ AI, enligt en rapport från Sveriges Kommunikatörer. Tidsbrist hindrar yrkesverksamma från att utveckla sina färdigheter.


Detta resultat står i kontrast till en undersökning av DIK, där 90 procent av respondenterna rapporterar att de använder AI i sitt arbete. Tillsammans med Doings – House of Impact har Sveriges Kommunikatörer undersökt kompetensen hos över 1 000 kommunikationsproffs i Sverige.


Rapporten visar att endast 40 procent av dem använder generativ AI. Skillnaden är markant jämfört med DIK:s studie som presenterar att hela 93 procent av kommunikatörerna använder AI.


Enligt Sveriges Kommunikatörers undersökning, är tidsbrist det främsta hindret för kompetensutveckling, vilket 67 procent av deltagarna anger. 39 procent anser att det största kompetensbehovet ligger inom AI, medan 12 procent pekar på strategisk kommunikation.


Behovet av AI-kompetens är också uttalat bland kommunikationschefer, där 31 procent uttrycker detta. 32 procent av cheferna anser att deras team främst behöver stöd inom AI och automation, följt av strategi och affär (21 procent).


Gapet mellan den breda användningen av AI och strategisk förmåga är betydande. – Vi ser ett skifte där alla som arbetar med kommunikation måste förbättra sin förmåga att översätta strategi till beteende och data till beslut. Detta är avgörande. AI utan affärsmässig förståelse och förmåga att omvandla strategi till engagerande kommunikation resulterar i brus, inte effekt, säger she/he.


Endast 19 procent av kommunikatörerna känner att de har hög kompetens i datadrivet arbete, 12 procent har trygghet i datanalys, och 16 procent har god förståelse för algoritmers effekter.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.