X
Nordic region's business magazine • augusti 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kommunikationschefen på Foodora lämnar sin post

Publicerad augusti 15, 2025

Johanna Lindskog Lindell har beslutat att lämna sin position som PR- och kommunikationschef på Foodora. Detta meddelande kommer samtidigt som TV4 genomför en granskning av budtjänsten, även om beslutet om hennes avgång fattades tidigare.


Johanna Lindskog Lindell anslöt till Foodora våren 2020 och grundade bolagets kommunikationsbyrå året efter. Hon beskriver sin tid på företaget som fantastisk och uttrycker sin entusiasm för framtiden.


Vad fick dig att fatta det beslutet?
– Efter mer än fem år som kommunikationschef på Foodora bestämde jag mig tidigare i somras för att hoppa på ett nytt och spännande uppdrag. Det är såklart vemodigt, för jag har haft en fantastisk tid här och fått jobba med ett superba kollegor och ett varumärke jag verkligen tror på. Samtidigt ser jag fram emot att bygga nytt och utveckla saker i min kommande roll, säger hon.


Hon påpekar att det är svårt att nämna en specifik aspekt av sitt arbete som varit bäst, men att hennes intresse för innovation har varit en stor drivkraft.


– Foodora ligger i framkant med exempelvis drönare och leveransrobotar, vilket är spännande att vara en del av. Sedan är det förstås otroligt kul att märka att vi blivit ett verb i vardagsspråket – att ”foodora något” betyder att beställa är ett tydligt tecken på att vårt varumärke verkligen har blivit starkt, säger hon.


Trots framgångarna har företaget också stått inför utmaningar. I juli meddelades att man skulle påbörja en effektivisering av sin service- och partnerverksamhet i Europa, vilket medförde uppsägningar vid kontoret i Sverige.


I en granskning från TV4 påtalades brister i verksamheten, som bland annat underbemanning och låga löner.


Hur har du upplevt det?
– Som i alla snabbt växande företag finns det stunder som kräver extra fokus och anpassning. Jag har alltid uppskattat att vi på Foodora har en öppen kultur där dialog och samarbete är centralt, och där vi arbetar tillsammans för att hitta lösningar och utveckla verksamheten, säger hon.


Johanna Lindskog Lindell klargör att hennes avgång inte är kopplad till granskningen och att beslutet togs tidigare i somras. Hennes nästa uppdrag, som PR- och kommunikationsdirektör, kommer att offentliggöras i början av oktober.


– I min kommande roll får jag möjlighet att arbeta med strategisk kommunikation, utveckla team och projekt samt bidra till att bygga ännu ett starkt varumärke med min erfarenhet. Det känns otroligt spännande och jag ser fram emot de utmaningar som väntar, säger hon.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.