Kollision mellan logotyper i Henrik Jönssons tv-projekt
Publicerad november 27, 2025
Publicerad november 27, 2025

Henrik Jönssons nya tv-projekt, ”100 procent”, har en logotyp som påminner starkt om den som används av antidopningsinitiativet ”100% Ren Hårdträning”. Trots likheten visar vd:n ingen oro.
”Vi är nöjda med vår grafiska profil”, säger hon.
Initiativet, som lanserades förra veckan, finansieras av anonyma investerare och strävar efter att vara partipolitiskt oberoende, men har tydliga ambitioner att påverka valet till högerns fördel.
Projektet syftar till att utmana SVT:s dominans inom public service. Logotypens likhet med ”100% Ren Hårdträning” har väckt frågor, då detta program arbetar med att förebygga dopning och ingår i nätverket PRODIS, som startades av STAD.
Det omfattar idag tio kommuner och andra institutioner som Linnéuniversitetet och Dopingjouren.
Marie Söderqvist, vd på ”100 procent”, uttrycker att logotypen skapades av en erkänd grafisk designer och att de inte var medvetna om likheten med antidopningsprogrammet.
”Vi verkar inom mediesektorn, de är i en helt annan bransch. Så jag tror inte att det är så stor risk,” skriver hon angående eventuell förväxling. Det finns inga planer på att ändra logotypen.
”Vi är nöjda med vår grafiska profil”, skriver Marie Söderqvist.
Resumé har sökt 100% Ren Hårdträning.