X
Nordic region's business magazine • oktober 3, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Klarnas transformation: En väg mot AI-integration och organisatorisk effektivitet

Publicerad oktober 3, 2025

AI hjärna

Klarna har lyckats spara hundratals miljoner och planerar att halvera sin personal inom tre år. Camilla Giesecke, operativ chef, förklarar nycklarna bakom företagets AI-resa.


Under tidigt 2024 meddelade Klarna att deras AI-assistent kunde ersätta arbetet av 700 anställda inom kundtjänst, vilket förväntades leda till en vinstökning på över 400 miljoner kronor årligen. Klarna har blivit ledande i automatisering, vilket väckt frågor kring detta.


Under en intervju med Bloomberg tolkade många Sebastian Siemiatkowskis uttalanden som en indikering av att företaget skulle återanställa i stor skala. Hans ord om kostnadsfokus ledde till oro över kvaliteten på kundsupport.


Camilla Giesecke förklarar att Sebastian hänvisade till en omorganisation av kundsupporten och ett pilotprojekt med nyligen rekryterade medarbetare. AI-assistenten fortsätter att utvecklas och motsvarar nu arbetet av 800 anställda.


Enligt Giesecke kommer det alltid finnas kunder som föredrar mänsklig interaktion. AI-satsningen syftar till att komplettera, inte ersätta, och skapa en mer effektiv problemlösning.


Klarna har prioriterat intern utbildning framför nyrekrytering. Giesecke påpekar att medarbetare som är Klarnaskolade använder verktygen mer effektivt.


Alla anställda har tillgång till mjukvaran och uppmanas att experimentera, vilket främjar en kultur av lärande. Ledare visar hur man arbetar med verktygen, vilket stärker medarbetarnas självförtroende.


Det är ett krav att använda AI-verktyg och Klarna genomför regelbundet interna möten för att visa användning av dessa verktyg. Detta har ökat samarbetet mellan olika kompetenser.


AI har även lett till större insyn i arbetsuppgifter utanför medarbetarnas vanliga områden. Genom tydlighet har anställda förväntat sig att AI ska leda till handling.


Kulturförändringen har gjort det naturligt att använda AI-verktyg. Giesecke noterar att 90 procent av medarbetarna nu känner sig bekväma med att använda dessa verktyg.


Klarna har automatiserat många processer och minskat administrativt arbete. Det har också öppnat för nya karriärvägar inom företaget.


Giesecke noterar att fler än bara ingenjörer nu kodar, vilket ökar förändringstakten och kvaliteten på produkterna. Kommunikation sker främst via Slack.


Företaget har automatiserat processer för att eliminera tidstjuvar. Om trenden fortsätter kan personalstyrkan minska till 2500 anställda, vilket är en halvering från 2023 års 5000.


Giesecke förklarar att alla i företaget kan se hur AI-verktyg används. Detta främjar en kultur av användning och dialog kring varför vissa avstår.


För att kontrollera användningen av AI-verktyg, hålls dialoger för att förstå medarbetares osäkerhet. Giesecke avslöjar att de utforskar nya verktyg som Cursor för att förbättra effektiviteten.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.