X
Nordic region's business magazine • november 25, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Klarna introducerar ny kryptovaluta för internationella betalningar

Publicerad november 25, 2025

Klarna

Betalningsföretaget Klarna presenterar sin egen kryptovaluta, kallad Klarna USD. Detta initiativ följer globala finansiella aktörer som Revolut och innebär en lansering nästa år, baserad på blockkedjeteknik.

Klarna USD kommer att fungera som en stablecoin, vilket innebär att företaget måste ha motsvarande dollar i sin balansräkning för varje utgiven Klarna USD. Tekniken testas nu inför den kommande lanseringen.

Valutan byggs på Tempo, en blockkedja skapad av Stripe och Paradigm för betalningar. Målet med kryptovalutan är att underlätta och påskynda internationella transaktioner, med förhoppningar om betydande kostnadsbesparingar.

”Med 114 miljoner kunder och 112 miljarder dollar i årlig transaktionsvolym har Klarna skalan att förändra betalningar globalt,” säger hon. Hon tillägger att företagets ambition är att ”utmana de gamla nätverken och göra betalningar både snabbare och billigare för alla.”

Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare, har tidigare varit skeptisk till kryptovalutor men har nu ändrat uppfattning inför bolagets börsnotering på New York-börsen.

”Krypto är nu tillräckligt snabbt, billigt, säkert och skalbart. Det här är början på Klarnas resa inom krypto, och jag ser fram emot att fortsätta forma framtidens betalningar tillsammans med Stripe och Tempo,” säger han i pressmeddelandet.

Klarna beräknar att avgifter för gränsöverskridande betalningar uppgår till 120 miljarder dollar per år globalt. Det är dock ännu oklart när konsumenter kan använda Klarna USD vid köp hos utländska handlare.

Åtta stora europeiska banker, däribland SEB och Danske Bank, har nyligen gått samman för att utveckla en liknande kryptovaluta kopplad till euro, med lanseringsplaner under första kvartalet 2027.

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.