KFC och Stranger Things: En ny reklamkampanj i samarbete
Publicerad november 10, 2025
Publicerad november 10, 2025

KFC har inlett ett spännande partnerskap med Netflixs populära serie ”Stranger Things” inför den efterlängtade avslutningen av serien den 27 november. Det rapporterar Adweek.
I den aktuella reklamfilmen, framtagen av byrån Mother, får KFC en ny identitet som Hawkins Fried Chicken, inspirerat av den fiktiva staden i serien. Filmen skildrar hur de anställda riskerar sina liv för att genomföra leveranser mitt i kaoset, innan de själva dras in i ”The upside down”.
Kampanjen inkluderar en specialmeny inspirerad av ”Stranger Things” på KFC i Storbritannien. Detta samarbete är en del av en trend med varumärkespartnerskap kopplade till seriens avslutande säsong, där andra företag som Doritos och Target också medverkar.
Det finns även andra nyheter: Huvudsponsorn för det israeliska cykelstallet Israel-Premier Tech har brutit sitt avtal. Premier Tech meddelar att samarbetet inte längre är hållbart, efter många protester mot stallet under tävlingar.
Vidare har BBC:s vd Tim Davie och nyhetschef Deborah Turness avgått efter kritik för att ha sänt ett redigerat tal av Donald Trump, som tolkades som en uppmaning till våld. Kritiken har varit intensiv, där Trump-lägret anklagat BBC för att sprida ”fake news”.
Nobelstiftelsen har avslutat sitt samarbete med BNP Paribas efter bankens kontroversiella inblandning i folkmord i Sudan. Kommunikationsdirektör Annika Pontikis uttrycker att de inte kan säkerställa efterlevnaden av etiska riktlinjer i samarbetet.
Slutligen visar en ny rapport att antalet kvinnor som studerar AI har ökat. Från att ha utgjort en minoritet är de nu upp till 40 procent av studenterna, vilket reflekterar en förändrad dynamik inom utbildningen.