Keso introducerar ny maskot för att öka känslomässig koppling
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025
Arlas interna byrå, The Barn, har nu inlett ett spännande projekt för Keso med titeln ”Nu kör vi”. Denna kampanj markerar en avvikelse från företagets tidigare fokus på protein och hälsa. Istället strävar Keso efter att etablera sig i en mer känslomässig dimension där humor, värme och relaterbara situationer spelar en central roll, som Arla meddelar i ett pressmeddelande.
Det nya konceptet inkluderar en maskot, skapad av Pelle Magnestam och Dekormakarna, som också arbetar med TV4-programmet ”Masked Singer”. ”Vi ville skapa något med potential att göra folk genuint glada”, säger kreatörerna. De fortsätter: ”Cottage cheese som produkt är ju lite udda med egenskaper som man nästan älskar eller hatar, så det kändes väldigt kul att göra något väldigt fysiskt, i en värld som annars fylls med fler och fler artificiella grejer.”
Genom att identifiera varumärkets unika egenskaper och analysera insikter kring vad konsumenterna uppskattar med Keso, blev beslutet att skapa en egen karaktär självklart. Kampanjen lanserades under vecka 38 och kommer att synas i olika medier såsom tv, tryck, butik och utomhusreklam. För sociala medier har man även producerat exklusivt bakom kulisserna-innehåll, och en ny merchandise-kollektion planeras att lanseras.