X
Nordic region's business magazine • september 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Känslor som grund för varumärken: En ny väg för kommunikation

Publicerad september 8, 2025

I en värld där många söker snabba lösningar är det snarare en djup förståelse för mänskliga känslor som visar sig vara avgörande. WDW Creative Studios skriver hon i en krönika att dessa känslor utgör en stark konkurrensfördel i förändringens och osäkerhetens tid. Cannes Lions 2025 bekräftade detta: varumärken som bygger känslomässiga relationer blir mer minnesvärda och robusta.


Jag minns ännu känslan av att köpa mina första gräsgröna 502:or. Det handlade inte om logotypen eller priset, utan om känslan av att bära något som hade en djupare betydelse. Dessa jeans representerade frihet och identitet.
Den insikt jag fick då har präglat min karriär: känslor påverkar våra beslut mer än vi vill erkänna. Diskussioner om rationella faktorer som produktfördelar och prissättning är meningslösa när känslorna är det som faktiskt avgör.


Tråkig reklam är dyr reklam
Forskning visar att emotionella kampanjer är nära dubbelt så effektiva för långsiktig tillväxt, hävdar hon. Les Binet och Peter Field har gång på gång bekräftat detta. Enligt System1 Research är tråkig reklam kostsam. Ehrenberg-Bass Institute har också visat att musik, humor och berättande bygger varumärken starkare över tid eftersom känslor fäster sig mer i minnet än traditionella försäljningsargument.


Att nå in – inte bara nå ut
Vi befinner oss i en tid där reklamflödet är mer fragmenterat än någonsin. Många försöker nå ut, men få uppnår djupare kontakt. För mig handlar design och kommunikation om att verkligen förstå människor – deras språk och kulturella kontext – och skapa något som träffar rätt.
Känslor är, enligt min övertygelse, den starkaste konkurrensfördelen i osäkra tider. Cannes Lions 2025 bekräftade detta: varumärken som skapar känslomässiga band blir mer bestående.


Att investera i känslor
Rationell reklam kan sälja för stunden, men det är de emotionella värdena som skapar långvariga relationer. Dessa relationer gör människor lojala och varumärken mindre priskänsliga.
Vill man skapa varumärken som verkligen betyder något måste man våga ställa kalkylerna åt sidan och i stället lyssna till hjärtat. För det är där varumärken verkligen byggs.


Jon Bergsman, WDW Creative Studio

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.