X
Nordic region's business magazine • september 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Känslor som grund för varumärken: En ny väg för kommunikation

Publicerad september 8, 2025

I en värld där många söker snabba lösningar är det snarare en djup förståelse för mänskliga känslor som visar sig vara avgörande. WDW Creative Studios skriver hon i en krönika att dessa känslor utgör en stark konkurrensfördel i förändringens och osäkerhetens tid. Cannes Lions 2025 bekräftade detta: varumärken som bygger känslomässiga relationer blir mer minnesvärda och robusta.


Jag minns ännu känslan av att köpa mina första gräsgröna 502:or. Det handlade inte om logotypen eller priset, utan om känslan av att bära något som hade en djupare betydelse. Dessa jeans representerade frihet och identitet.
Den insikt jag fick då har präglat min karriär: känslor påverkar våra beslut mer än vi vill erkänna. Diskussioner om rationella faktorer som produktfördelar och prissättning är meningslösa när känslorna är det som faktiskt avgör.


Tråkig reklam är dyr reklam
Forskning visar att emotionella kampanjer är nära dubbelt så effektiva för långsiktig tillväxt, hävdar hon. Les Binet och Peter Field har gång på gång bekräftat detta. Enligt System1 Research är tråkig reklam kostsam. Ehrenberg-Bass Institute har också visat att musik, humor och berättande bygger varumärken starkare över tid eftersom känslor fäster sig mer i minnet än traditionella försäljningsargument.


Att nå in – inte bara nå ut
Vi befinner oss i en tid där reklamflödet är mer fragmenterat än någonsin. Många försöker nå ut, men få uppnår djupare kontakt. För mig handlar design och kommunikation om att verkligen förstå människor – deras språk och kulturella kontext – och skapa något som träffar rätt.
Känslor är, enligt min övertygelse, den starkaste konkurrensfördelen i osäkra tider. Cannes Lions 2025 bekräftade detta: varumärken som skapar känslomässiga band blir mer bestående.


Att investera i känslor
Rationell reklam kan sälja för stunden, men det är de emotionella värdena som skapar långvariga relationer. Dessa relationer gör människor lojala och varumärken mindre priskänsliga.
Vill man skapa varumärken som verkligen betyder något måste man våga ställa kalkylerna åt sidan och i stället lyssna till hjärtat. För det är där varumärken verkligen byggs.


Jon Bergsman, WDW Creative Studio

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.