X
Nordic region's business magazine • oktober 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kändisinfluencers tappar greppet – en ny väg framåt för varumärken

Publicerad oktober 24, 2025

Under flera år har strategin att ”sälja produkter med hjälp av kända ansikten” dominerat marknaden. Nu möter detta koncept motstånd från en yngre generation av konsumenter som kräver mer än bara berömda namn.


”Att en influencer står bakom ett varumärke har gått från att vara en garant för kvalitet till att tvärtom ses som en riskfaktor,” säger hon.


När Kenza Zouiten inledde sitt samarbete med Jofama i slutet av 2000-talet blev det en omedelbar succé. Den ikoniska läderjackan blev snart en symbol för stil och status bland tonåringar i Sverige. Fenomenet ledde till en era av kändiskollektioner, särskilt hos modeföretaget Na-kd.


Namn som Linn Ahlborg, Hanna Friberg, Angelica Blick och Janni Delér prydde klädesetiketterna, och rapporterna om slutsålda kollektioner blev vanliga. Kändisar som frontade lanseringar genererade rekordförsäljning, och det verkade som om deras närvaro garanterade kvalitet.


Men en ny verklighet började framträda. Kanske var starten till förändringen redan 2019, då Isabella Löwengrips skönhetsmärke Löwengrip Beauty drabbades av en kris och fick säljas.


Nedläggningarna av klädmärken som Ivyrevel, som Kenza Zouiten en gång hyllade, och Lin Ahlborgs Lxa, som gick i konkurs, markerar slutet på en era. Även Bianca Ingrosso stötte på motgångar när hennes märke Àvora lades ner i augusti.


Trots de unika orsakerna bakom varje nedläggning har den tuffare samhällsekonomin påverkat branschen. Elin Häggberg observerar också en förändring bland konsumenterna.


”Generation Z ställer högre krav på varumärken. Kändisarnas monopol på uppmärksamhet har brutits,” säger hon.


Mikroinfluencers och vanliga människor tar nu plats på en arena som tidigare tillhörde de stora namnen. Med nya sociala plattformar kan fler bygga lojalitet och det har tydliga kommersiella konsekvenser.


En Tiktok-kreatör med ett par hundra följare kan i framtiden få produkter hemskickade av pr-byråer, vilket ökar antalet som kan leva på sociala medier. Elin Häggberg påpekar att konsumenterna söker något mer genuint.


”Folk dras mer till det realistiska. Man vill se vanliga människor som gör innehåll och mötas av mer relaterbara profiler,” säger hon.


Kritik mot kändisar som lanserar produkter haglar nu. Det som tidigare sågs som en kvalitetsgaranti har blivit en riskfaktor.


”När kändisar delar med sig av sina liv för att framstå som relaterbara, försvinner också lite av det som gjorde dem speciella,” säger hon.


Den nya trenden visar att konsumenterna nu letar efter mer än bara kända namn. Kvalitet och ursprung har blivit viktigare än kändisars popularitet.


Elin Häggberg noterar att yngre grupper är mer medvetna och ställer krav på varumärken att bevisa sitt värde.


”Det handlar inte bara om att granska material, utan om att genomskåda hela marknadsföringsmaskineriet,” säger hon.


Kritiken har lett till ett nytt beteendemönster där konsumenter köper produkter för att kunna recensera dem. Detta fenomen engagerar algoritmerna.


Kulturexperten Helle Schunnesson uttrycker att det är viktigt för kändisvarumärken att undvika att verka som cyniska pengargrabbar.


”Det är en frustration bland potentiella kunder att varumärken vill tjäna pengar på dem,” säger hon.


Känner man att en produkt kopplad till en kändis inte har ett genuint syfte, kan motivationen att köpa den påverkas negativt. Hon påpekar att det krävs ett grundligt arbete med målgruppsanpassning för att lyckas i en konkurrensutsatt marknad.


Exemplet med Rihannas Fenty Beauty visar hur ett varumärke kan lyckas genom att identifiera och lösa verkliga problem.


”Hon har lyckats skapa produkter som folk älskar och återvänder till,” säger hon.


Framtidens vinnare kommer att vara de vars produkter bottnar i äkta erfarenheter och behov, vilket blir avgörande i en tid där konsumenterna kräver mer.


Både Elin Häggberg och Helle Schunnesson är överens om att det handlar om att skapa produkter som verkligen adresserar konsumenternas behov för att nå framgång.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.