Kampanj med misstänkt mördare skapar kontroverser
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025

Budgetmodeföretaget Shein har nyligen hamnat i blåsväder efter att ha använt en bild på en man som liknar Luigi Mangione, som är misstänkt för mordet på Brian Thompson, vd för United Healthcare. Bilden på skjortan blev viral och plockades ned omedelbart, enligt Shein, som påstår att den tillhandahölls av en tredje part.
Företaget har inlett en utredning och avser att skärpa sina kontroller. Med Mangione häktad misstänks bilden vara AI-genererad, vilket har upprört sociala medier-användare.
Mordet har väckt frågor om det amerikanska sjukvårdssystemet, och Mangione har fått stöd från anonyma donatorer, medan han hyllas av vissa som hjälte. Etsy har även sett en ökning av produkter som refererar till honom, medan Amazon har tagit bort liknande varor.
Ökad försäljning för American Eagle
American Eagle rapporterar ökad försäljning efter sina kampanjer med skådespelarna Sydney Sweeney och Travis Kelce. Trots kritiken mot Sweeney-kampanjen ser företaget en försäljningsökning, där jeansförsäljningen ökade tvåsiffrigt de första veckorna, enligt deras marknadschef.
Tom Holland frontar Legokampanj
Skådespelaren Tom Holland är nytt ansikte för Lego. I en reklamfilm agerar han olika roller till tonerna av AC/DC:s