Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill kampanjen lyfta vikten av inhemsk livsmedelsproduktion.
Med sloganen ”Bättre beredskap – en tugga i taget” uppmanas konsumenter att stödja den svenska livsmedelssektorn. Kampanjen illustrerar hur beredskap kan bli en del av vardagen, med bilder på välkända svenska maträtter som falukorv och chokladmjölk.
– Det vi vill visa är att var och en kan bidra, säger hon. – Ju mer svensk mat och dryck vi köper i dag desto starkare blir vår beredskap imorgon.
Denna kampanj, som syns under vecka 37 genom printannonser och digitala medier, baseras på rapporten ”Recept för resiliens”, som innehåller tio åtgärder för att stärka den svenska livsmedelsberedskapen.