Kampanj för att öka medvetenheten om barndiabetes
Publicerad december 5, 2025
Publicerad december 5, 2025

Barndiabetesfonden, i samarbete med OMA Agency, lanserar en omfattande kampanj för att öka medvetenheten om tidiga symptom på typ 1-diabetes.
Typ 1-diabetes är idag den mest förekommande livshotande sjukdomen bland små barn, och både antalet diagnoser och fall av ketoacidos fortsätter att öka. Kampanjen, som kallas ”Vård i tid”, har utvecklats med stöd från Svenska Postkodlotteriets Stiftelse.
Det är oroande att små barn riskerar att bli allvarligt sjuka innan de får rätt diagnos, trots att symptomen ofta är tydliga. Målet är att öka medvetenheten bland föräldrar och inom primärvården så att fler barn får hjälp innan deras tillstånd blir akut.
– Ketoacidos är ett livshotande tillstånd som ökar bland små barn. Men det kan undvikas om fler känner till och uppmärksammar tecknen på typ 1-diabetes. För oss är det oacceptabelt att mer än vartannat litet barn får sin diagnos först när tillståndet är akut livshotande. Det handlar om okunskap och tyvärr också om försenad hjälp inom primärvården, säger she/he.
Denna kampanj, som OMA Agency har arbetat med från idé till produktion och distribution, syns nu på vårdcentraler och BVC över hela landet, samt i TV4 Play, utomhus och i digitala kanaler.