X
Nordic region's business magazine • november 21, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kampanj för att öka kvinnors närvaro inom fotbollsträning

Publicerad november 21, 2025

rekryteringar

Det råder en brist på kvinnor i ledande roller inom fotbollen, och en ny strategi föreslår att rekrytera genom Xbox. Kampanjen ”Missing Managers” är en uppföljare till den hyllade ”Everyday Tactician” och lanseras i samband med Football Manager 26, som nu inkluderar damfotboll. Samarbete mellan McCann, Xbox och Sky Sports ligger bakom initiativet.


Emma Hayes, tidigare tränare för Chelseas damlag, är ansiktet utåt för kampanjen. I en video av 40 sekunder belyser hon den låga andelen kvinnliga tränare, som är mindre än 9 procent globalt. Genom en utmaning i spelet kan kvinnliga spelare få möjlighet till professionell tränarutbildning.


Deltagarna får UEFA-certifiering och praktik hos klubbar i Barclays Women”s Super League, och de kommer även att bli spelbara tränare i framtida versioner av Football Manager. Emiliano De Pietri, creative director på McCann London, säger:
”Den här idén ökar inte bara medvetenheten om ett samhällsproblem, den erbjuder en konkret lösning.”


Det är den svenska kreatörsduon Jacob Björdal och Jim Nilsson, båda global creative directors på McCann, som har utvecklat ”Missing Managers”.


Sverigedemokraterna har uppdaterat sin grafiska profil, vilket inkluderar ett nytt typsnitt och en ny blåsippa, rapporterar media. Oskar Cavalli-Björkman, presschef för SD, säger:
”Vi har uppdaterat vår profil inför varje valrörelse sedan 2010.”


En ny undersökning visar att marknadschefer upplever en minskning av stödet för långsiktiga varumärkesinvesteringar. 69 procent av dem ser att ledningen prioriterar kortsiktiga vinster, vilket är en minskning jämfört med föregående år.


Socialdemokraterna föreslår också strängare regler för online-spelplattformar för att motverka problem som grooming och gängrekrytering. Teresa Carvalho, rättspolitiska talespersonen för S, påpekar:
”Vi skulle aldrig acceptera nazister som står och heilar på en lekplats.”


Regeringen har tillsatt en matpriskommission för att övervaka prisutvecklingen och motverka eventuella prisökningar inför en sänkning av matmomsen nästa år. Finansminister Elisabeth Svantesson konstaterar:
”Nu kommer matjättarna och butikerna ha ögonen på sig.”

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.