Kampanj för att öka kvinnors närvaro inom fotbollsträning
Publicerad november 21, 2025
Publicerad november 21, 2025

Det råder en brist på kvinnor i ledande roller inom fotbollen, och en ny strategi föreslår att rekrytera genom Xbox. Kampanjen ”Missing Managers” är en uppföljare till den hyllade ”Everyday Tactician” och lanseras i samband med Football Manager 26, som nu inkluderar damfotboll. Samarbete mellan McCann, Xbox och Sky Sports ligger bakom initiativet.
Emma Hayes, tidigare tränare för Chelseas damlag, är ansiktet utåt för kampanjen. I en video av 40 sekunder belyser hon den låga andelen kvinnliga tränare, som är mindre än 9 procent globalt. Genom en utmaning i spelet kan kvinnliga spelare få möjlighet till professionell tränarutbildning.
Deltagarna får UEFA-certifiering och praktik hos klubbar i Barclays Women”s Super League, och de kommer även att bli spelbara tränare i framtida versioner av Football Manager. Emiliano De Pietri, creative director på McCann London, säger:
”Den här idén ökar inte bara medvetenheten om ett samhällsproblem, den erbjuder en konkret lösning.”
Det är den svenska kreatörsduon Jacob Björdal och Jim Nilsson, båda global creative directors på McCann, som har utvecklat ”Missing Managers”.
Sverigedemokraterna har uppdaterat sin grafiska profil, vilket inkluderar ett nytt typsnitt och en ny blåsippa, rapporterar media. Oskar Cavalli-Björkman, presschef för SD, säger:
”Vi har uppdaterat vår profil inför varje valrörelse sedan 2010.”
En ny undersökning visar att marknadschefer upplever en minskning av stödet för långsiktiga varumärkesinvesteringar. 69 procent av dem ser att ledningen prioriterar kortsiktiga vinster, vilket är en minskning jämfört med föregående år.
Socialdemokraterna föreslår också strängare regler för online-spelplattformar för att motverka problem som grooming och gängrekrytering. Teresa Carvalho, rättspolitiska talespersonen för S, påpekar:
”Vi skulle aldrig acceptera nazister som står och heilar på en lekplats.”
Regeringen har tillsatt en matpriskommission för att övervaka prisutvecklingen och motverka eventuella prisökningar inför en sänkning av matmomsen nästa år. Finansminister Elisabeth Svantesson konstaterar:
”Nu kommer matjättarna och butikerna ha ögonen på sig.”