Kampanj för att minnas Alan Kurdi och flyktingkrisen
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025

Tio år efter Alan Kurdis tragiska död lanserar UNHCR en kampanj för att belysa barns lidande, framtagen av Okto. År 2015 kulminerade flyktingkrisen och bilden av den tvåårige syriske pojken, som drunknade i Medelhavet, blev en stark symbol för de miljontals människor på flykt. Idag är dubbelt så många på flykt globalt, enligt UNHCR.
Okto har skapat en höstkampanj där en rosa barnsko används som symbol.
– Den rosa skon påminner om att resan för många inte handlar om att upptäcka världen utan om att överleva den. En barnsko är något alla kan känna igen sig i, och just därför blir den en stark symbol som gör det ofattbara mer påtagligt. Den bär på både sorgen över det som gått förlorat och hoppet om en framtid som måste skyddas, säger hon.
Kampanjen inkluderar även en digital namninsamling som uppmanar individer och företag att visa sitt stöd. Den lanserades den 1 september och kommer att synas i print, utomhus, på bio och i digitala kanaler.
Tidigare i augusti vann Okto Dagens Nyheters reklamcup med en annan kampanj för UNHCR, som också hade budskapet om att
”Vissa lever för att resa. Andra reser för att leva,” säger hon.