X
Nordic region's business magazine • november 17, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Kampanj för att främja tid i naturen istället för skärmar

Publicerad november 17, 2025

I en ny kampanj, benämnd ”Skärm mot skärm”, inbjuder Svenska Orienteringsförbundet en familj att pröva livet utan skärmar. En färsk undersökning från Novus, beställd av förbundet, visar att 59 procent av svenskarna anser att de tillbringar för mycket tid framför skärmen, och många önskar att de kunde vara utomhus mer.


Dessutom tror 89 procent av respondenterna att en minskning av skärmtiden och en ökning av utetid skulle ha positiva effekter på deras mentala hälsa. Förbundet tar fasta på detta och lanserar initiativet ”Skärm mot skärm”.


Under fem månader kommer den utvalda familjen att byta en del av sin skärmtid mot tid i naturen, och deras upplevelser kommer att dokumenteras för att undersöka effekterna på vardagen, relationerna och det allmänna välbefinnandet.


Initiativet grundar sig på en växande oro över den ökade skärmtiden och en tro på att naturen kan fungera som en motvikt. Genom orientering, där en skärm i handen byts ut mot en i skogen, vill förbundet belysa hur små förändringar kan ha stor betydelse för både hälsa och välbefinnande.


– Vi pratar ofta om att barn och unga sitter för mycket vid skärmar, men sanningen är nog att vi alla gör det. Men vi vill inte skuldbelägga någon, utan väcka nyfikenhet. Vad händer med vardagen, relationerna och måendet när man byter skärmtid mot skogstid?, säger hon.


Familjen som väljs ut kommer att få stöd och vägledning från Svensk Orientering under kampanjperioden. Resultaten av deras erfarenheter kommer att dokumenteras genom bilder, filmer och texter som delas på Svensk Orienterings och partnerorganisationernas kanaler.


Svensk Orientering har samarbetat med flera byråer, inklusive Fuze, Gabardin och Trickle, för att utveckla kampanjen.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.