X
Nordic region's business magazine • augusti 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Kampanj för att behålla annonsintäkter i danska medier

Publicerad augusti 22, 2025

En rad danska mediehus har initierat en gemensam kampanj för att uppmana lokala företag att ompröva sina annonsinvesteringar. Med titeln ”Brug dine annoncekroner hos vores konkurrenter” strävar Sjællandske Medier, Berlingske Media och andra aktörer efter att diskutera hur nästan 70 procent av alla danska annonsmedel går till utländska techföretag som Meta och Google, enligt uppgifter från svenska IRM.


Den kraftiga nedgången i annonsintäkter har resulterat i att cirka 200 redaktionella tjänster årligen försvinner från danska tidningar.
Trine Christensen, annonsdirektör på Jyllands-Posten, påpekar att syftet inte är att få företag att sluta annonsera på dessa plattformar, utan att öppna upp för diskussioner kring konsekvenserna för dansk journalistik.
– Vi har en intresse i att skapa en dialog, säger hon till Journalisten.


Amerikanska advokatbyråer förändrar nu sina marknadsföringsstrategier för att attrahera den yngre generationen Gen Z. Istället för traditionella annonser syns advokater i sociala medier, där de bygger personliga varumärken på plattformar som TikTok och Instagram.


Genom att använda humor och direkt kommunikation strävar byråerna efter att öka förtroendet och engagemanget bland yngre målgrupper. Detta kräver att advokaterna är mer transparenta och tillgängliga, samtidigt som de navigerar i juridiska och etiska riktlinjer för digital marknadsföring.


Amtrak introducerar sina nya Next Gen Acela-tåg den 28 augusti på sträckan mellan Washington, D.C. och Boston. Med ett investeringsbelopp på två miljarder dollar syftar projektet till att förbättra resenärsupplevelsen och företagets marknadsföring. Med slagordet – Built in America, for America – betonas att tågdelarna tillverkats i New York och bidragit till 15 000 amerikanska jobb.


Eliot Hamlisch, Amtraks kommersiella chef, säger till Adweek att syftet är att framhäva tågfördelarna och anpassa kommunikationen efter den nationella stämningen, där inhemska jobb värderas högt.
– Ingen kommer åka med Amtrak för att de vill ha ett USA-byggt tåg, men det stärker varumärket, kommenterar marknadsföringskonsulten David J. Deal.


Novo Nordisk har hittills vunnit 44 av 132 patentmål i USA gällande sitt viktminskningsläkemedel. Endast fyra av målen har hittills resulterat i förluster, och dessa är överklagade. Företaget hävdar att dess varumärke skadats av felaktig marknadsföring och olagliga handlingar.


Dessa rättsprocesser speglar Novo Nordisks beslutsamma strategi för att skydda sina produkter på den amerikanska marknaden, vilket tydligt visar företagets engagemang för att bevara sitt varumärke och sina patent.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.