X
Nordic region's business magazine • november 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Jung förvärvar techbyrå för att stärka AI-erbjudandet

Publicerad november 6, 2025

Jung byrån har beslutat att förvärva The Apartment efter flera års framgångsrikt samarbete. Tillsammans kommer de att fokusera på att expandera sina erbjudanden genom AI-driven innovation.– Vi kan minska våra kostnader och skapa nya intäktsmöjligheter samtidigt som vi tillsammans kan utveckla nya AI-drivna erbjudanden, säger hon.

Jung, som grundades 2003, har under de senaste åren genomgått en betydande tillväxt och bröt nyligen hundramiljonersgränsen i omsättning för första gången i sin historia.
Den senaste bokslut visar på fortsatt stark tillväxt.

The Apartment, som grundades 2008, har under åren haft ett starkt fokus på teknologi, men har nu skiftat tyngdpunkten mot AI. De två byråerna har samarbetat i 15 år.
– Ny teknik var tidigare synonymt med sociala medier och olika kanalval, men nu är det AI som är i centrum, berättar hon.

De har tidigare arbetat tillsammans med AI-produktioner för företag som TV4 och Electronic Arts.
– Vi ser inte AI som bara en teknik, vilket många andra som säger att de jobbar med AI gör. Utan vi ser det mycket som ett mindset. Det är något vi alltid har haft; att hela tiden hålla oss uppdaterade, förklarar hon.

The Apartment kommer nu att bli en integrerad del av Jung och därmed försvinna som ett eget varumärke. Förvärvet sker efter att den nya vd:n tillträdde.
– Vår styrka ligger i kanaloberoende och att vi har en förtjänad kärna där vi löser kunders utmaningar med innovativa lösningar, säger hon.

Förvärvet av The Apartment kommer att ge Jung spetskompetens inom emerging tech och AI, vilket tidigare köpts in externt.
– Vi kan minska våra kostnader, skapa nya intäktsmöjligheter samtidigt som vi nu kan utveckla nya AI-drivna erbjudanden i gränslandet mellan effektivitet, kreativitet och teknik, förklarar hon.

Det senaste bokslutet visar att The Apartment har en blygsam omsättningstillväxt. Omsättningen var knappt 4,2 miljoner kronor, jämfört med 3,8 miljoner året innan.
– Jo, absolut. Men vi har prioriterat work-life-balance. Det var i år vi bestämde oss för att skala upp, berättar hon.

The Apartment stod inför ett vägval när det gäller framtiden.
– Skulle vi fortsätta som en minibyrå och skala upp lite grann? Eller samarbeta med någon som kompletterar oss och redan har strukturer på plats?
Valet föll på det sistnämnda. Ingen köpeskilling avslöjas, men båda parter verkar nöjda med resultatet.

– Det känns som att vi har en gemensam målsättning kring vart vi vill vara inom en snar framtid. Vi har gillat Ebbas tänk om hur hon vill driva byrån, säger hon.

Mest lästa
  1. Jonas Enghage ansluter till Deep Studios i Helsingborg

  2. Bubs nya varumärkesidentitet: Lekfullhet och Modernitet

  3. Bakom scenen med Jan Emanuel och Alexander Bard

Fler intressanta artiklar

Reklam fälld för objektifierande innehåll

Publicerad november 7, 2025

En annons för Betakaroten premium har fått stark kritik av Reklamombudsmannen (RO) för att vara sexualiserande och nedvärderande. Den visar en kvinna i en uppknuten bikini och har rullat på…

Disneys julreklam och aktuella marknadsföringsåtgärder

Publicerad november 7, 2025

Disneys julreklam blir tillgänglig den 10 november, där företaget hävdar att den kommer att bli ”den bästa någonsin”. Klippet, som är tio sekunder långt, inleds med ett brev till jultomten…

Dialog för Liv: Falcon och Mustaschkampen Bekämpar Stigma kring Mäns Hälsa

Publicerad november 7, 2025

Obekväma diskussioner kan vara livräddande. Med denna insikt går Falcon Alkoholfri in som huvudsponsor för Prostatacancerförbundets kampanj.”Jag är övertygad om att detta kommer få fler män att öppna upp sig,…

Meta och de ekonomiska utmaningarna med bedrägerier

Publicerad november 6, 2025

Enligt uppgifter som nyhetsbyrån Reuters kommit över, uppskattar Meta att annonser relaterade till bedrägerier och olagliga varor utgjorde 10 procent av företagets totala intäkter förra året. Det innebär att plattformen…

Jung förvärvar techbyrå för att stärka AI-erbjudandet

Publicerad november 6, 2025

Jung byrån har beslutat att förvärva The Apartment efter flera års framgångsrikt samarbete. Tillsammans kommer de att fokusera på att expandera sina erbjudanden genom AI-driven innovation.– Vi kan minska våra…

Reflektioner kring reklam och inspiration i en digital värld

Publicerad november 6, 2025

Björn Eklind, medgrundare av Nerman/Eklind och veteran inom branschen, diskuterar sin inspirationskälla. Han uttrycker att byråer som nöjer sig med att skapa oönskad reklam bör tänka om.För att finna inspiration…

Den nya lyxen: Att slippa göra val

Publicerad november 6, 2025

Valfrihet har länge betraktats som en gåva, men i dagens kommersiella värld har överflödet av alternativ blivit en börda. Resumé Insikts krönikör har analyserat forskning som belyser konsumenternas tvivel. Tidigare…

The Humble Co presenterar en ny kampanj för ren munvård

Publicerad november 6, 2025

The Humble Co introducerar tandkräm utan överflödiga tillsatser genom kampanjkonceptet ”So Basic”, skapat av Glam. Med det nyskapade begreppet ”Ungredients” lanserar företaget en rikstäckande kampanj där de visar en innehållsförteckning…

Snapchat inleder miljardpartnerskap med AI-företag

Publicerad november 6, 2025

Snap, företaget bakom Snapchat, har ingått ett avtal med AI-startupen Perplexity, värt 400 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 3,8 miljarder kronor, enligt rapporter från Bloomberg.Denna överenskommelse innebär att Perplexitys AI-drivna…

Humor och AI: En ny approach till hudvårdsstress

Publicerad november 6, 2025

Den AI-drivna plattformen Noli, som stöds av L”Oréal, introducerar nu en omfattande kampanj i Storbritannien. Ingo Stockholm står bakom denna lansering. Noli syftar till att hjälpa användarna att välja rätt…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.