X
Nordic region's business magazine • november 20, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Joakim Jörlander: Om behovet av förändring inom kriminalvården

Publicerad november 20, 2025

När en statlig myndighet som Kriminalvården kommunicerar på ett så förvirrande sätt, drabbas inte bara personalen utan även förtroendet för hela institutionen. Det menar Joakim Jörlander, tidigare marknadschef på Dreams, i en intervju med Resumé Insikt.


För inspiration vänder han sig till ”de vanliga misstänkta: Linkedin, Facebook, AI, Resumé, himlen, havet, barnen.” Det som verkligen inspirerar honom är ”kreativa människor som vågar tänka utanför boxen och bryta normer,” säger han.


En av de organisationer som verkligen behöver tänka om är Kriminalvården. Han påpekar att fängelserna är överfulla och att bristen på personal hotar säkerheten. ”De borde göra allt för att locka fler att bli kriminalvårdare. Vad gör de? Lanserar en helt obegriplig utomhuskampanj där det kreativa konceptet verkar handla om … tomrum?”


Jörlander kritiserar de färgglada affischerna i Stockholms tunnelbana som börjar med ordet ”HUVUD” följt av ett stort mellanrum till ”BRY”, ”STUPA” eller ”NYCKEL”. ”Okej? Är det en rebus? Är det meningen att jag ska säga upp mig?” säger han.


Enligt honom skadar denna typ av kommunikation förtroendet för kriminalvården och det är dags att tänka om. När han får frågan om aktuella exempel på populärkultur som inspirerat honom nämner han serien ”Pluribus” av Vince Gilligan. Serien ställer viktiga frågor om kollektivet och individen i en värld där alla är snälla och sammankopplade.


”Skulle det inte nästan vara ännu värre om alla bara var sams?” undrar han. I en tid av splittring är det vitalt att ställa sådana frågor. Jörlander uttrycker även nyfikenhet kring Zohran Mamdani, en ung muslimsk socialist vars snabba karriär i New York är fascinerande. ”Hur ska det gå?” frågar han.


När han avslöjar vad som är svårast just nu, skrattar han och säger att det handlar om att ”borsta tänderna på min tvååriga dotter.”

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.