Joakim Jörlander: Om behovet av förändring inom kriminalvården
Publicerad november 20, 2025
Publicerad november 20, 2025

När en statlig myndighet som Kriminalvården kommunicerar på ett så förvirrande sätt, drabbas inte bara personalen utan även förtroendet för hela institutionen. Det menar Joakim Jörlander, tidigare marknadschef på Dreams, i en intervju med Resumé Insikt.
För inspiration vänder han sig till ”de vanliga misstänkta: Linkedin, Facebook, AI, Resumé, himlen, havet, barnen.” Det som verkligen inspirerar honom är ”kreativa människor som vågar tänka utanför boxen och bryta normer,” säger han.
En av de organisationer som verkligen behöver tänka om är Kriminalvården. Han påpekar att fängelserna är överfulla och att bristen på personal hotar säkerheten. ”De borde göra allt för att locka fler att bli kriminalvårdare. Vad gör de? Lanserar en helt obegriplig utomhuskampanj där det kreativa konceptet verkar handla om … tomrum?”
Jörlander kritiserar de färgglada affischerna i Stockholms tunnelbana som börjar med ordet ”HUVUD” följt av ett stort mellanrum till ”BRY”, ”STUPA” eller ”NYCKEL”. ”Okej? Är det en rebus? Är det meningen att jag ska säga upp mig?” säger han.
Enligt honom skadar denna typ av kommunikation förtroendet för kriminalvården och det är dags att tänka om. När han får frågan om aktuella exempel på populärkultur som inspirerat honom nämner han serien ”Pluribus” av Vince Gilligan. Serien ställer viktiga frågor om kollektivet och individen i en värld där alla är snälla och sammankopplade.
”Skulle det inte nästan vara ännu värre om alla bara var sams?” undrar han. I en tid av splittring är det vitalt att ställa sådana frågor. Jörlander uttrycker även nyfikenhet kring Zohran Mamdani, en ung muslimsk socialist vars snabba karriär i New York är fascinerande. ”Hur ska det gå?” frågar han.
När han avslöjar vad som är svårast just nu, skrattar han och säger att det handlar om att ”borsta tänderna på min tvååriga dotter.”