X
Nordic region's business magazine • september 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

JKL:s 40-åriga påverkan på lobbyverksamhet i Sverige

Publicerad september 17, 2025

När JKL startade sin verksamhet 1985 var ambitionen att påverka ett möjligt regeringsskifte. I dag, 40 år senare, har byrån genomgått förändringar men förblir en central aktör inom lobbying i Sverige.


”Finns inte motsvarande trådar till någon annan byrå”, säger en insatt. JKL, nu känt som Kekst CNC, har under åren format den svenska lobbyverksamheten.


Byrån, grundad av Bo Jansson, Anders Kempe och Anders Lindberg, såg tidigt förändringar i samhällsstrukturen. ”Vi startade med någon slags förhoppning om att det skulle bli en borgerlig vinst i valet”, säger hon.


Trots att valet 1985 inte gick som planerat, fortsatte JKL att etablera sig som rådgivare till företag under en tid av avregleringar och privatiseringar.


”Påfallande många personer i branschen har varit verksamma i JKL”, säger hon. Byrån har fungerat som en språngbräda för många i kommunikationsbranschen, särskilt för ekonomer från Handelshögskolan.


Från början präglades JKL av en tydlig borgerlig profil, men efter valet 1991 började de arbeta med offentliga sektorn. ”Vi beslutade oss för att inte ta uppdrag från politiska partier”, säger Anders Lindberg.


Rekryteringen av Göran Persson 2007 markerade en ny strategi för byrån. ”JKL har alltid valt sin egen väg så uppmärksamheten från media oroade oss inte”, tillägger hon.


Vid en nyligen hållit fest samlades branschfolk i Stockholm. ”Hundratals personer har gått via JKL eller Kekst och vi har verkligen varit med och etablerat branschen”, säger Veronica Råberg-Schrello.


Rekryteringsvägarna är varierade. ”Men det räckte att skrapa på ytan för att inse hur spännande det var”, säger Malin Lundin om sin väg till byrån.


Anders Lindberg nämner Vårdguiden 1177 som en stor prestation för JKL. ”Det här hittade vi faktiskt på”, säger hon.


JKL såldes 2002 till Leo Burnett och har sedan dess genomgått flera förändringar. ”Vi grundade något som kom att bli en svensk champion för public affairs”, säger hon.


Veronica Råberg-Schrello poängterar vikten av intressanta uppdrag för att upprätthålla en stark kultur i byrån. ”Om vi bara hade tråkiga uppdrag hade vi inte kunnat ha de medarbetare som vi har”, säger hon.


Kekst CNC:s globala profil är central, men de strävar efter att behålla personliga relationer med sina kunder. ”Boutique, men med muskler stora nog för att ta komplexa och globala uppdrag”, säger hon.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.