X
Nordic region's business magazine • september 17, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

JKL:s 40-åriga påverkan på lobbyverksamhet i Sverige

Publicerad september 17, 2025

När JKL startade sin verksamhet 1985 var ambitionen att påverka ett möjligt regeringsskifte. I dag, 40 år senare, har byrån genomgått förändringar men förblir en central aktör inom lobbying i Sverige.


”Finns inte motsvarande trådar till någon annan byrå”, säger en insatt. JKL, nu känt som Kekst CNC, har under åren format den svenska lobbyverksamheten.


Byrån, grundad av Bo Jansson, Anders Kempe och Anders Lindberg, såg tidigt förändringar i samhällsstrukturen. ”Vi startade med någon slags förhoppning om att det skulle bli en borgerlig vinst i valet”, säger hon.


Trots att valet 1985 inte gick som planerat, fortsatte JKL att etablera sig som rådgivare till företag under en tid av avregleringar och privatiseringar.


”Påfallande många personer i branschen har varit verksamma i JKL”, säger hon. Byrån har fungerat som en språngbräda för många i kommunikationsbranschen, särskilt för ekonomer från Handelshögskolan.


Från början präglades JKL av en tydlig borgerlig profil, men efter valet 1991 började de arbeta med offentliga sektorn. ”Vi beslutade oss för att inte ta uppdrag från politiska partier”, säger Anders Lindberg.


Rekryteringen av Göran Persson 2007 markerade en ny strategi för byrån. ”JKL har alltid valt sin egen väg så uppmärksamheten från media oroade oss inte”, tillägger hon.


Vid en nyligen hållit fest samlades branschfolk i Stockholm. ”Hundratals personer har gått via JKL eller Kekst och vi har verkligen varit med och etablerat branschen”, säger Veronica Råberg-Schrello.


Rekryteringsvägarna är varierade. ”Men det räckte att skrapa på ytan för att inse hur spännande det var”, säger Malin Lundin om sin väg till byrån.


Anders Lindberg nämner Vårdguiden 1177 som en stor prestation för JKL. ”Det här hittade vi faktiskt på”, säger hon.


JKL såldes 2002 till Leo Burnett och har sedan dess genomgått flera förändringar. ”Vi grundade något som kom att bli en svensk champion för public affairs”, säger hon.


Veronica Råberg-Schrello poängterar vikten av intressanta uppdrag för att upprätthålla en stark kultur i byrån. ”Om vi bara hade tråkiga uppdrag hade vi inte kunnat ha de medarbetare som vi har”, säger hon.


Kekst CNC:s globala profil är central, men de strävar efter att behålla personliga relationer med sina kunder. ”Boutique, men med muskler stora nog för att ta komplexa och globala uppdrag”, säger hon.

Mest lästa
  1. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  2. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  3. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Fler intressanta artiklar

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.