JKL:s 40-åriga påverkan på lobbyverksamhet i Sverige
Publicerad september 17, 2025
Publicerad september 17, 2025

När JKL startade sin verksamhet 1985 var ambitionen att påverka ett möjligt regeringsskifte. I dag, 40 år senare, har byrån genomgått förändringar men förblir en central aktör inom lobbying i Sverige.
”Finns inte motsvarande trådar till någon annan byrå”, säger en insatt. JKL, nu känt som Kekst CNC, har under åren format den svenska lobbyverksamheten.
Byrån, grundad av Bo Jansson, Anders Kempe och Anders Lindberg, såg tidigt förändringar i samhällsstrukturen. ”Vi startade med någon slags förhoppning om att det skulle bli en borgerlig vinst i valet”, säger hon.
Trots att valet 1985 inte gick som planerat, fortsatte JKL att etablera sig som rådgivare till företag under en tid av avregleringar och privatiseringar.
”Påfallande många personer i branschen har varit verksamma i JKL”, säger hon. Byrån har fungerat som en språngbräda för många i kommunikationsbranschen, särskilt för ekonomer från Handelshögskolan.
Från början präglades JKL av en tydlig borgerlig profil, men efter valet 1991 började de arbeta med offentliga sektorn. ”Vi beslutade oss för att inte ta uppdrag från politiska partier”, säger Anders Lindberg.
Rekryteringen av Göran Persson 2007 markerade en ny strategi för byrån. ”JKL har alltid valt sin egen väg så uppmärksamheten från media oroade oss inte”, tillägger hon.
Vid en nyligen hållit fest samlades branschfolk i Stockholm. ”Hundratals personer har gått via JKL eller Kekst och vi har verkligen varit med och etablerat branschen”, säger Veronica Råberg-Schrello.
Rekryteringsvägarna är varierade. ”Men det räckte att skrapa på ytan för att inse hur spännande det var”, säger Malin Lundin om sin väg till byrån.
Anders Lindberg nämner Vårdguiden 1177 som en stor prestation för JKL. ”Det här hittade vi faktiskt på”, säger hon.
JKL såldes 2002 till Leo Burnett och har sedan dess genomgått flera förändringar. ”Vi grundade något som kom att bli en svensk champion för public affairs”, säger hon.
Veronica Råberg-Schrello poängterar vikten av intressanta uppdrag för att upprätthålla en stark kultur i byrån. ”Om vi bara hade tråkiga uppdrag hade vi inte kunnat ha de medarbetare som vi har”, säger hon.
Kekst CNC:s globala profil är central, men de strävar efter att behålla personliga relationer med sina kunder. ”Boutique, men med muskler stora nog för att ta komplexa och globala uppdrag”, säger hon.