JCDecauxs vision för framtiden efter SL:s miljardkontrakt
Publicerad september 1, 2025
Publicerad september 1, 2025
Inför sitt övertagande av SL-kontraktet har JCDecaux anställt 20 nya medarbetare, med fler rekryteringar att vänta. I september kommer utomhusföretaget att presentera sina nya annonspaket för 2026: ”Det har inte varit svårt att boka in möten i höst”, säger försäljningsdirektören, hon säger.
Det nya reklamavtalet, som träder i kraft om några månader, kommer att öka SL:s intäkter från reklamen med 50 procent jämfört med nuvarande 400 miljoner kronor årligen. Från 2026 kan SL förvänta sig 600 miljoner kronor i årliga reklameintäkter, med ett totalt värde av kontrakten på 5,5 miljarder under sju år.
JCDecaux vann två kontrakt, som står för 80 procent av det totala avtalsvärdet, vilket innebär att de nu är den ledande aktören i Sverige och Norden inom utomhusreklam. Avtalet innehåller en